Autoline hjelper deg hele veien opp

Over 200 busser kjører daglig trygt og sikkert opp og ned bakker, inn og ut av holdeplasser, rundt omkring i vårt fantastiske vinterland med Autoline foran drivhjulene. Systemet er like enkelt som det er genialt. Litt sand strøs pent og pyntelig ut foran hjulene, og gir deg godt grep hele veien.

John-Egil og Finn-Ero Bustadmo driver sammen den fremste bedriften på automatisk strøsystem for tyngre kjøretøy. Teknikken er enkel, men genial og bringer daglig tusenvis av lastebiler og hundrevis busser opp og ned glatte bakker.
– Hele monteringen av strøkasse og styringssystem monteres på under åtte timer, sier Finn-Ero Bustadmo. Han viser oss den rustfrie kassen som er montert like fremfor bakhjulene.
I kassen ligger det ca. 90 liter med grus eller sand som via en utmatermekanisme blir sluppet ut fremfor bakhjulene i jevnt tempo. Kjører bussen sent, blir det mer varm sand strødd ut, grunnet at strøsystemet har en fast hastighet å kaste ut strøsanden på.

DSC_0017Jevn hastighet
– Vi har ikke noe variabel hastighet på systemet, men holder en jevn hastighet som har fordelen med at det blir mer strøsand per meter når bussen kjører saktere, sier Bustadmo. Sanden er oppvarmet via et innebygget varmeelement i kassen og gjør dermed at den «smelter» seg til underlaget og gir godt grep, ikke bare for den som strør, men også for trafikantene som kommer etter.

– Vår visjon er å gjøre glatte vinterveger tryggere for alle, sier Finn-Ero.

Systemet aktiveres via en knapp på dasjbordet fremme hos sjåføren. Det er derfor viktig at sjåføren får god opplæring på bruken av bussen på vinterføre, og når han skal slå på strøsystemet.
– Enkelte blir litt stresset når bussen begynner å spinne i bakken, men om en holder hodet litt kaldt og har fått en god opplæring, så vil en kunne planlegge kjøringen og dermed bruke systemet riktig. Man slipper å oppleve problemer på glatta, sier han som mener det er viktig å få det inn i opplæringen av sjåførene.
– For 20 år siden utfordret min svigerfar meg til å utvikle en sandstrøer som var driftsikker. Nå er sandstrøeren verdensledende og han er fortsatt min svigerfar, sier gründer John-Egil Bustadmo. I dag triller over 200 busser med Autoline og selskapet har levert til alle bussene i Tromsø, samt en rekke andre steder i Norge.

Bestiller igjen
– Når vi først har fått levere systemet i bussene, så vil de aldri ha noe annet. De bestiller det igjen ved neste busskjøp og tilbakemeldingene er bare positive. Akkurat nå jobber vi tett med Daimler for å bygge inn et system i Mercedes-Benz Citaro. Vi har levert en prototype som så er bygget inn fra starten av byggeprosessen, sier Bustadmo og viser oss bilder fra fabrikken. Han legger til at de får flere og flere henvendelser fra busskjøper som ønsker Autoline på deres busser. Markedet har tatt seg veldig opp, spesielt på busser. Derfor er det ekstra stas å bli utfordret av Daimler på å bygge noe helt nytt og unikt til lavgulvsbusser.

Spesialtilpasset
En spesialtilpasset strøkasse er bygget inn i hjulbuen fremfor bakhjulene på Citaroen. Ved å vippe opp setet inni bussen kan kassen fylles og den vil bli en del av bussens konstruksjon. Dette er noe helt nytt. Frem til nå er kassene ofte bygget inn i ledige lasterom eller montert på rammen. Nå vil det være mulig og også montere dette på lavgulvsbusser.

– Denne tryggheten burde være standard i alle bussene i Norge, mener Bustadmo og viser til lave kostnader og kort monteringstid.

– Vi snakker om en kostnad på 35-40.000 kroner for hver buss. En liten sum når man ser det totale kostnadsbildet. Men vi vet at de tjener dette inn igjen ved at de får mindre skader på bussene. Tilbakemeldingene fra kunder er at utgiftene til reparasjoner har gått drastisk ned etter at de har montert Autoline i bussene sine, avslutter Finn-Ero Bustadmo.

Første gang publisert i Bussmagasinet #85

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.