Over-dør luftporter i en Citaro
Mens over-dør luftporter er en veldig kjent funksjon på bygninger i tempererte Sentral-Europa, forblir det et absolutt unntak for busser. Men nå har et selskap fått syv busser med helt ny teknologi som både holder temepraturen riktig inni bussen, og øker sikkerheten.
Transportoperatør Infra Fürth Verkehr gmbh har nettopp fått syv Mercedes-Benz Citaro Low Entry (LE) modeller utstyrt med helt ny teknologi. Bilene ble overlevert til Klaus Dieregsweiler av Fürth Verkehr av Rüdiger Kappel, salgssjef hos Mercedes-Benz Bus & Coach den 22. desember.
Mer enn varm luft
Over-dør luftport teknologien ble opprinnelig utviklet for bruk i varme land. Spesielle vifter er montert over dørene for å lede luften vertikalt nedover i høy hastighet. Dette som skaper en luftport fungerer som en «klima separator» Forebygging av en utveksling av varme mellom den indre og ytre luft. Dette fungerer både på varme dager når kald, aircondition luft hindret fra å unnslippe gjennom åpne dører og varme på kalde dager.I mer tempererte klima er luftporter like nyttig som de er i tropiske land – eller kanskje enda mer. Dem følger samtidig med to ekstra sikkerhetsrelevante fordeler. I vintermånedene vil den varme luften blåses nedover, noe som betyr at gulvet og området rundt dører tørker raskere. Dette styrker den passive sikkerhet i snødekte og isete forhold. Systemet har en til ekstra fordel. I praktisk talt alle utetemperatur, hindrer varm luft at det dannes kondens på glassflater. Minimering av dogg på vinduene er en betydelig sikkerhetsfaktor. Dette gir bedre sikt alle veier.