Michelin-dekk testvinner i dekktest for tunge kjøretøy

Forskjellene mellom best og dårligst grep var store da det velansette testinstituttet DEKRA testet bremsestrekning på vått underlag. MICHELIN X MultiWay 3D hadde 68,8 meter kortere bremsestrekning enn testens dårligste dekk.

MICHELIN X Multiway 3D – for økt sikkerhet
MICHELIN X Multiway 3D ble ansett for det i særklasse beste dekket i testen, som ble gjennomført av det tyske kontrollselskapet DEKRA og som sammenlignet bremsestrekningen på forskjellige premiumdekk.

Testen viste at MICHELIN X MultiWay 3D hadde 68,8 meter kortere bremsestrekning enn dekket som kom på siste plass, og i gjennomsnitt 44,9 meter kortere bremsestrekning enn de konkurrerende dekkene. Testen, som ble gjennomført på Michelins anmodning, fant sted på en våt veibane med lav friksjon. Samtlige dekk i testen var slitt ned til bare 1/3 av opprinnelig mønsterdybde gjenstod. Samtlige dekk som deltok i testen var premium-dekk av nyeste generasjon.

– Vi ønsket å teste dekkenes sikkerhet under deres realistiske bruksforhold, sier Anders Lindgren, teknisk ekspert for lastebildekk i Michelin i Norden. – Dekk er bare nye i et fåtall kilometer – størstedelen av tiden dekkene brukes er de mer eller mindre slitt. I vår verden gir dette et mer realistisk resultat enn om vi hadde utført testen med helt nye dekk. Førerne ute på veien må kunne stole på at dekkene holder mål gjennom hele levetiden, så det å være best i test på bremsestrekning når dekkene er to tredjedels nedslitt føles veldig bra.

Michelin satser årlig mer enn 5 milliarder kroner og har over 6 600 ansatte som arbeider med forskning og utvikling på tre kontinenter. For eksempel kjører man levetids- og utholdenhetstester på veier som tilsvarer ca 1,8 milliarder kilometer per år, noe som tilsvarer en runde rundt jorden hvert tolvte minutt.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.