Her er de nye førerkortreglene

Fra 19. januar heves aldersgrensene for å ta førerkort på lastebil og buss. Tar du førerkortet gjennom yrkessjåførutdanningen kan du få førerkortet tidligere.

– Dette har sammenheng med nye regler fra EU. Den nye ordningen gjelder fra 19. januar 2013, sier Arvid Mytting i Statens vegvesen.

De som tar førerkort for buss og lastebil og skal bruke dette privat, må være eldre enn i dag før de får førerett.  Der man i dag kan ta førerkortet for lastebil og vogntog når man er 18 år, og buss når man er 21 år, blir minstealderen fra neste år 21 år for lastebil og vogntog (klasse C/CE) og 24 år for buss (klasse D/DE).

Trafikksikkerhet

– Bakgrunnen for de nye reglene er at vi ikke ønsker unge sjåfører bak rattet på tunge kjøretøy, dersom de ikke samtidig har tatt yrkessjåførutdanningen.  Dette er for å styrke trafikksikkerheten på vegene, sier Mytting.

De nye reglene påvirker ikke alderskravene for minibuss (klasse D1/D1E) som du må være 21 år for å kjøre, og for lett lastebil (klasse C1/C1E) som du kan få førerett til når du fyller 18 år.

Yrkessjåfører kan være yngre

Tar du yrkessjåførutdanning samtidig med førerkortet, gjelder nye og lavere aldergrenser for de samme førerkortklassene.

  • Med yrkessjåførutdanning på 280 timer, får du førerett for lastebil når du er 18 år (som i dag).
  • Med yrkessjåførutdanning på 140 timer, får du førerett for lastebil fra 21 år.
  • Med yrkessjåførutdanning på 280 timer får du førerett for buss fra 21 år (som i dag).
  • Med yrkessjåførutdanning på 140 timer, får du begrenset førerett for buss fra 21 år (rutekjøring inntil 50 km lengde) og full førerett fra fylte 23 år.

Elever som går transport og logistikk i videregående skole og som skal ha læretid i bedrift, vil fortsatt kunne avlegge førerprøve fra 18 år i lastebilklassene. Det samme vil gjelde for de som deltar i et prøveprosjekt innen bussklassene.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.