Scania med flere busser for gass
Scania har utvidet bussprogrammet når det gjelder busser som kan gå på gass med en egen LBG/LNG-variant av Scania Touring.
Bussen kan kjøre både på naturgass og biogass eller en blanding. Dette gir en myk overgang til biogass som er et meget miljøvennlig drivstoff.
– Den nye LBG/LNG-varianten av Scania Touring er et utmerket alternativ for ekspressbuss- og langdistanseoperatører som ønsker å bli mer bærekraftige, uten massive investeringer eller negativ innvirkning på driften, sier Carl-Johan Lööf, leder for produktstyring, People Transport Solutions hos Scania.
Den nye varianten kommer med 13-liters gassmotor som yter 410 hk (302 kW) og har et største dreiemoment på 2000 Nm. Med høy virkningsgrad er det mulig å senke drivstoffkostnadene. Med standard tverrstilt tankalternativ er rekkevidden på over 1000 km.
Biogass er et fossilfritt og fornybart drivstoff som gir utslippsreduksjoner på CO2 på opptil 90 prosent, sammenlignet med diesel fra et brønn-til-hjul-perspektiv.
Flere muligheter
Det nye gassdrivlinjealternativet for Scania Touring kommer i tillegg til Scanias nåværende gassportefølje, som inkluderer rute- og turbusser bygget hos eksterne karosserileverandører som Scania Beulas DD LBG/LNG og Scania Irizar i6S Efficient LBG/LNG som ble presentert på Busworld i fjor.
Oslobuss
I februar i år fikk Oslobuss AS overlevert den første av i alt fire Scania Irizar i6S Efficient LBG/LNG som i hovedsak skal gå med biogass. Også disse bussene er utstyrt med Scanias 13-liters gassmotor på 410 hk.