Busser sperrer Trollstigen
Flere busser har problemer i hårnålsvingene i Trollstigen i Møre og Romsdal. Politiet sier at det er som normalt i ferien.
Trollstigen er en populær turistmål om sommeren. Og med det øker trafikken og trykket på den smale og svingete fjellveien.
Og i år, som i fjor og årene før, så blir det trafikkaos. Flere busser står fast i de skarpe hårnålsvingene i Trollstigen.
Det er plassering og ofte utfordringer I møte med bobiler og andre turister som skaper problemer. Og i følge politiet så er det normalt på en hektisk utfartsdag.
Trollstigen ble i sin tid benyttet som test for Neoplan sin Megaliner før den ble lansert. Den fireakslede 15 meter lange bussen kjørte ned Trollstigen uten problemer, og det før svingene ble utbedret.
Neoplan hadde i den tiden ikke lov å kjøre med 15 meter buss i verken Tyskland, Danmark eller Norge. Men de dro ut på landeveien på nattestid. Testsjåføren fikk beskjed om å ikke si noe om lengden om de ble stoppet. Ledelsen mente at politi ikke ville merke at bussen var lengre enn lovlig.
I Norge var det i den tiden maksimal lengde 12,4 meter på veiene i Norge. Men Neoplan Megaliner hadde sving på alle fire aksler og dermed var svingradius relativt liten. Og dette ville de bevise med å kjøre Trollstigen her i Norge.
Fremdeles er det lengde begrensninger busser i Trollstigen. For busser er maksimal lengde 13,3 meter.
«På strekningen Fv. 63 Stigseterøra–Istedalssetra (Trollstigen) kan buss med tre aksler ha lengde inntil 13,10 m når den har tvangsstyrt aksel. Dokumentasjon for at bussen har slik aksel må medbringes og kunne fremvises ved forespørsel. Dokumentasjonen skal være utstedt av enten kjøretøyets produsent eller registreringslandets veg- eller kjøretøymyndighet, være på norsk eller engelsk og omtale det konkrete kjøretøyet. Kjøringen skal kun foregå med sittende passasjerer» står det i Lovdata som Bussmagasinet bygget sin artikkel i fra.
Rettelse fra første publisering:
Men i veglistene står det 13.3 meter uansett to eller tre aksler. Så da følger en veglistene.