En unik måte å markedsføre seg på
Reklame på buss er ikke noe ny greie, men Viktig Melding AS har tatt frem løsninger som nærmest gir reklame på buss en helt ny mening. Nå blir deres løsninger benyttet på over 2000 busser over hele Sør-Norge, og flere skal det bli.
Skiltmaker Haugen med innehaver Per Haugen har mer enn 45 år drevet med design, reklame og skiltmakeri. I dag har han ni ansatte og leverer alt fra annonseplass, grafisk design til komplett reklamepakke til for eksempel busser.
«Vi husker alle hvordan bussene på 80-tallet gjerne var dekorert opp med reklame på siden og bak. Det var ofte teipet opp, og reklamen var gjerne også utdatert før den ble tatt av bussene igjen», forteller Haugen.
Dette fikk han på ideen om å se om ikke en kunne gjøre reklame på buss mye enklere.
«Vi vet at reklame på buss blir lagt merke til. Det er ikke som reklame på et skilt langs veien. Reklamen på buss følger rundt på ruten og en legger mer merke til den, da en ofte sitter i bilen like bak. Vi kaller det «Reklame midt i veien». Når en sitter bak rattet i bilen bak så har en tid til å registrere hva det reklameres for og for hvem», sier han og tar frem noen gode eksempler på det.
Av disse eksemplene kan er fort se at det ofte er banker, eiendomsselskaper, butikker og busselskapene selv som benytter plassen. Og gjør en dette riktig så lønner det seg raskt.
«Kunsten er å formidle sitt budskap kort og enkelt. Det skal være lett å oppfatte og det skal være lett å huske», sier Haugen.
Har sett sitt verk på mange busser
Haugen har dekorert en lang rekke av bussene som har kjørt i rute i Telemark gjennom årene. Og annonsørene kommer igjen og igjen. Dette vokset seg så stort at det måtte bli skilt ut som eget selskap før eller siden.
«En kunde var innom for å ha reklame på sin buss. Denne ble brukt til å frakte hans racing bil til og fra stevner. Reklamen medførte at antall besøkende doblet seg. Denne busseieren var Per Olaf Storemyr som i dag styrer datterselskapet Viktig Melding AS.
«Vi så at her at behovet for en aktør som både kunne selge annonser, gjøre det grafiske arbeidet og monteringen var helt avgjørende for å vokse i dette markedet. Derfor ansatte jeg Storemyr til å ha ansvaret for datterselskapet. Og i dag bare fortsetter det å vokse», sier Haugen.
Holder tett kontakt med kundene
Per Olaf Storemyr holder en tett kontakt med kundene og følger opp reklamen helt fra bestilling til den skal av bussen igjen.
«Vi så alt for ofte at reklame på bussene stod på til lenge etter avtalt periode eller at kampanjen var over. Det å klistre opp en buss er tidkrevende. Bussen må tas ut av ruteproduksjon, varmes innvendig før en kan sette på dekor. Det samme blir det når reklamen skal av igjen», sier Storemyr.
Det var dette problemet som trigget Storemyr og Haugen til å se på muligheten til om det fantes en bedre måte å montere reklame på bussene. Reisen gikk til England hvor bussreklame er veldig stort.
Så til London og England
«Uansett hvor en snur seg på gaten i London så ser en bussreklame. På siden eller bak. Og gjerne da også opplyst reklame. Det var løsningene i fra London som vi ville se nærmere på», sier Storemyr.
Sammen med produsenten av skiltrammene som ofte sitter på London-bussene fikk de til løsninger som passet det norske bussmarkedet. Rammer som både tåler det tøffe klimaet og som gjør det enkel å bytte ut reklamen.
«Skiltrammen produseres i riktig størrelse for bussens hekk. Og er det nødvendig med å bøye den til for å få helt prefekt passform, så fikser vi det. Et eksempel på dette er Volvo 8900 som har en motorluke som ikke er helt flat. Der har vi på millimeteren klart å lage en ramme som følger profilen. Og på den måten får vi også brukt hele området til reklame», forklarer Storemyr.
Enkelt og genialt
Skiltrammen har en åpning på siden som en kan skyve inn reklameplakaten på. Selve plakaten er laget i ultralett gjenvinnbar plast som er solid og som tåler vær og vind. Reklamen blir trykket direkte på og en slipper da at teip eller annet løsner over tid.
«Det er også ganske unikt at en på denne måten har egentlig tre reklameplakater om gangen på samme sted. Reklameplakaten har to sider, slik at en kan snu den. Og i tillegg kan en teipe opp en egenreklame på selve motorluken som kommer frem når en tar bort plakaten. Dermed kan en kjøre kortere kampanjer, og raskt ta den bort igjen. En vil da kunne se egenreklamen med sin verdi», forklarer han.
«Og det er viktig å få frem at en lett kan bytte reklamen bak på bussen uansett vær, årstid eller tempreratur. Bussen behøver ikke å inn i varmen. Dette kan sjåførene enkelt klare selv», legger han til.
2000 busser
I dag finner en denne løsningen på rundt 2000 busser fra Trondhjem til Kristiansand, inkludert deres eget distrikt i Telemark og Vestfold.
«Vi har eget team som reiser ut for å montere reklame på bussene, men med hjelp av vår skiltramme, så kan faktisk sjåførene selv skifte ut reklamen. Det tar maksimalt et par minutter. Vi har egen database på når reklamen periode skal starte, når den ender, hvilken rute og buss. Så gir vi beskjed til selskapet om hvilket internnummer på bussen som skal ha ny reklame eller den skal tas av. Så løses dette raskt og enkelt. Vi får så et bilde fra kunden om at jobben er gjort og dette sendes så over til eier av reklamen som dokumentasjon», forklarer han.
Enkelt å bytte ut
Og skulle det bli en skade på skiltrammen, så byttes denne enkelt ut. Hele rammen sitter i en supersterk borrelås. Men en må bruke et enkelt verktøy for å løsne den. Da det sitter for godt til at en kan vippe den av med bare nevene. Rammen har i tillegg drenering, slik at ikke vann eller smuss samler seg. Den er laget i aluminium og blir lakkert i bussens originale RAL farge. Dermed går den lett i ett med bussens design.
Og skulle en ønske seg en opplyst reklame, så har nå Viktig Melding AS tatt frem en LED bakplate som gjør at hele reklamen blir opplyst og mer synlig også når det er mørkt ute. Denne løsningen blir mye brukt i London, hvor gjerne hele bussens side, foruten vinduer, er dekket av reklame.
«Vi lytter til kundene, møter deres behov og ønsker. Vi leverer også heldekor og andre løsninger som kunden ser for seg, Og vi har også kapasitet til å ta inn mange flere busskunder fra hele landet», avslutter Storemyr.
Første gang publisert i Bussmagasinet 1/2022