Innlegg av Jon H. Stordrange NHO Transport ang kabotasjekjøring med buss
Bussmagasinet nr 2/2012 har et større oppslag om NHO og forslag til nye kabotasjeregler på turbilsiden. Disse skulle som kjent tre i kraft 1. april, men iverksettelsen er nå utsatt på grunn av uklarheter i forhold til EØS-reglene.
Nevnte artikkel med intervju av Rolf Lie i Askeladden Reiser og Transport AS gir dessverre et feilaktig bilde av NHOs holdninger i kabotasjesaken. Det er på denne bakgrunn nødvendig å presisere følgende:
1. NHO Transport har jobbet intenst for å få nye og strengere regler for kabotasje på turbilsiden siden sommeren 2010. Foreningen har fått belyst problemstillingen via flere oppslag i ulike aviser og omtale i NRK. Det har selvsagt også vært en tett dialog med Samferdselsdepartementet og aktuelle politikere. NHO Transport har også samarbeidet med Transportarbeiderforbundet og Yrkestrafikkforbundet i denne saken.
2. NHO Reiseliv ønsker seriøsitet i alle ledd innen reiselivskjeden og har støttet NHO Transports ønsker om å begrense utenlandske turbilers virksomhet i Norge til 30 dager sammenhengende kjøring og maksimalt 45 dager i løpet av et år. NHO Reiseliv påpekte imidlertid overfor Departementet i februar at ikrafttreden burde utsettes siden forslag til forskriftsendringer ikke var sendt på høring da det gjensto to måneder til implementering.
Virke har imidlertid vært svært aktive i kampen mot nye kabotasjeregler. Det kan dermed se ut som om Virke og NHO Reiseliv forveksles i artikkelen i Bussmagasinet 2/2012.
Utsettelse av innføring av nye kabotasjeregler fører til store utfordringer for norsk turbilbransje, som går en svært tøff sesong i møte. NHO Transport er imidlertid i dialog med Departementet for å finne ut hvordan eksisterende regelverk kan benyttes for å begrense utenlandske turbilers virksomhet. Økt kontroll av kjøre- og hviletid er et alternativ, og man må i tillegg prøve å forsere innføringen av obligatoriske bombrikker for tunge kjøretøy. Alle med næringsbasert omsetning på mer enn 50.000 kroner skal også være registrert i merverdiavgiftsregisteret, noe som også må håndheves overfor utenlandske turbilselskaper.