Slår til med ny T-serie tross tøffe tider
Van Hool fikk virkelig kjenne på pandemien og tapte enorme summer i en to-års periode. Men tross dette, så lanserer de nå en helt ny T-serie. Første ut er tre modeller, Alicron, Acron og Astron.
«Vi har en tradisjon å slipper ny T-serie vært tiende år. Derfor er det med en stor glede at vi kan presentere den nye T-serien, tross tøffe tider», sa Filip Van Hool under premieren.
Og det har han rett i. TX ble lansert i 2011, og det er nå litt mer enn ti år siden. Men selv om de i dag slapp tre nye busser på markedet, så vil det fremdeles gå en lang tid før alle modellene til Van Hool er av den nye serien. Og ytterligere halvannet år før de slipper høyrestyrt modell for United Kingdom.
Første inntrykket av de tre nye bussene er god. En ser både innvendig og utvendig ekte Van Hool trekk. Det er skarpe linjer, typiske detaljer som Van Hool har hatt siden 80-tallet. Og innvendig kan en se ekte håndtverk i skap og luker. Det er ikke noe tvil om at en har kommet ombord i en Van Hool.
Førerplassen, og også guideplassen har fått mye oppmerksomhet denne gangen. TX var kjent for å være særdeles trang i innsteg og førerplass, for ikke å glemme guideplassen som nærmest var glemt. Men i nye T-serien er det en helt ny verden. Fronten er mer avrundet og dermed kan en utnytte plassen for innsteg bedre. Guidestolen er komfortablen og en kan få plass til begge beina uten å henge i luften. En har også så god beinplass at en litt lang person også sitter komfortabelt.
Førerplassen er også romslig om mer kanskje markedets beste på oppbevaringsrom for sjåføren. Først kan en nevne at det er en stor luke i trappetrinn hvor en sjåførsekk kan få plass. Og rundt sjåføren er det mange små rom til alt mulig. Holder til kafekopp, samt plass til mobilen med induksjonslading. Rattet har fått en omfattende multiknappsystem som nok krever en del opplæring. Det tradisjonelle joysticken er borte, og den blir nok savnet. Instrumentet er nå digitalt, men viser heldigvis kun det nødvendige.
Passasjerdelen er i kjent romslig stil. Setene er helt nye og løfter enn hode litt, så merker en fort at hattehyllene er nye. De er smalere, men rommer like mye jakker og hatter som før. De har rett og slett krympet luftkanalene og fått lyttet hattehyllen mer ut til siden. Det gir en følelse av rom. I tillegg har de doblet antall klimasoner, slik at de kan kjøre viftene på halv fart, men få like god effekt. Det gir mindre støy.
De tre bussene som var utstilt i der pressevisningen var T15 Acron på 12,5 meter og 3.8 meter høy. T17 Acron på 14,3 meter, 3,8 meter høy og T17 Astron på 14,3 meter som er hele 3,8.
Drivlinje på disse tre bussene kommer fra DAF og er MX11 og MX13 som yter 408 til 483 hk. Girkassen er ZF Traxon automatisert 12 trinns manuell girkasse.
To av modellene var utstyrt med analoge speil, mens Astron har fått digitale sidespeil med skjermer i A-stolpen.