Nordisk premiere på ambassaden
BK Invest AB inviterte kunder og pressen sammen med bussprodusenten Mellor til den engelske ambassaden i Stockholm. Det var nordisk premiere på rød løper.
Mellor har over 60 års med bussproduksjon bak seg og er i dag store på universell utformet rutebusser på batteridrift og også med hydrogen som rekkeviddeforlenger.
Selskapet holder hus i Rochdale i Storbritannia og her designes, utvikles og bygges en rekke av deres produkter. Og flertallet av bussene er i størrelse mini- og midibusser.
BK Invest AB har salgsansvaret for de nordiske landene. Og ved skrivende stund har de solgt et 50 talls batterielektriske busser i Sigma-serien fra Mellor til Gøteborg regionen. Derfor passet det bra å lansere Mellor sine produkter for et bredt publikum på den engelske ambassaden.
«Det er med en stor ære at vi får vis frem våre produkter utenfor den herskapelige ambassadebyggningen her i Stockholm», sa Steve Reeves som representerer Mellor under premierevisningen.
På utsiden av den herskapelige ambassaden så var det parkert to busser. Den ene er basert på en Renault, i tett samarbeid med Renault. Men det er bare fronten som er igjen fra den opprinnelige varebilen. Alt bak førerplassen er bygget hos Mellor og den har lavgulv.
Driften er i utgangspunktet batterielektrisk, men i tillegg har denne brenselcelle som gir en god rekkevidde og rask fylling av hydrogen for nesten 24/7 drift om ønskelig. Bussen har god kapasitet med en rekke sitteplasser og en stor plass for rullestol eller barnevogn.
I tillegg var Mellor tilstede med deres Sigma 7 som er en midibuss. Denne er veldig fleksibel med en beskjeden bredde på 2,3 meter og rett over 7 meter i lengde. Denne passer godt inn på linjer som har relativt beskjeden passasjergrunnlag eller i bygater som er trange. Den har også lavgulv og relativt god kapasitet med tanke på den beskjedne størrelse.
Sigma-serien streker seg fra 7 til 12 meter og med en kapasitet mellom 30 og 80 passasjerer. Rekkevidden er tilpasset kundens ønsker og behov.
Under premieren på den engelske ambassaden så kom det frem at det trolig også kommer flere av disse til norsk kunde om ikke alt for lenge til. Da tilpasset de tøffe klimatiske forholdene vi har her i Norge. Hvem kunden er og hvilke modeller skal Bussmagasinet komme tilbake til.