Setra med flere oppgraderinger

Med første øyekast så legger en merke til nye frontlykter og ny grill, men under skallet på nye Setra HD og HDH finner en en rekke nyheter.

Undertegnede måtte se to ganger for å legge merke de de beskjedne endringene i fronten på Setra HD Comfor Class og HDH Top Class modellene fra Setra. Med nye frontlykter, ny grill og noen andre små endringer så er ellers bussen relativt lik å se til som dagens modell. Men under skallet skiller modellene seg ut.

Med en helt ny struktur så kan Setra endelig leveres med ADA 2 som er en sjåførassistent, og den aktive bremseassistenten ABA 5. Dette er to viktige assistenter for å hjelpe i den daglige kjøringen. Førstnevnte er med å hjelper sjføren å holde avstand til forankjørende biler, holde seg i sitt kjørefelt med mer. ABA 5 bremser kjøretøtyet om nødvendig. Den kan oppdage bevegende objekter i tillegg til å skille mellom stillestående kjøretøy, eller bygning.

Drivlinjen har også fått en oppgradering. En kan velge ulik effekt på drivlinjen som lettere kan tilpasses den type kjøring bussen er tiltenkt.

Så litt tilbake til fronten. Her har nye Setramodellene fått LED hovedlys og en mer markant grill med logo i store solide bokstaver. Linjene er også justert noe og logo har nå fått en chrom ramme.

De nye modellene vil laseres 18. september i Hannover. Bussmagasinet vil være tilstede å dekke lanseringen fult ut.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.