Selvkjørende buss i Stavanger
For første gang blir en stor selvkjørende buss en del av et ordinært rutetilbud i Norge. Fra 9. mai går bussen i rute midt i Stavanger sentrum. Fra tidligere har det gått en identisk buss i rute i Michigan USA, men dette er første i Europa.
Etter flere måneder med testing er det endelig klart for at den selvkjørende el-bussen kan gå i rutetrafikk i Stavanger. Bussen skal gå mellom Breiavatnet, Konserthuset og Finansparken, og vil styrke kollektivtransporten i dette området.
– Vi tror selvkjørende busser kan spille en viktig rolle i fremtidens kollektivtrafikk. Vi ser for oss korte ruter på første og siste dele av en reise, som bidrar til å frakte flere passasjerer frem til våre tog og ordinære busser. Dette vil gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt, som er viktig for å nå våre klimamål, sier Synne Homble, konserndirektør for Kundeopplevelse og innovasjon i Vy.
Flere aktører i Europa og USA holder på med lignende prosjekt. I Michigan i USA har det kjørt en selvkjørende Karsan eAtak i ordinær rute siden november i fjor. Bussen er levert fra den tyrkiske produsenten og skal tilfredstille nivå 4 når det kommer til selvkjørende teknologi.
Nå står Stavanger for tur. Det har vært flere pilotprosjekter i Norge med små, selvkjørende shuttlebusser og biler, men nå er bussen blitt fullvoksen og skal inn i ordinær trafikk. Disse små prosjektene har gjort at Norge nå er blant de fremste i verden når gjelder selvkjørende busser.
– Med dette prosjektet er Norge med å befeste sin posisjon som ledende innen å ta i bruk selvkjørende løsninger, og vi i Vy er stolte av å lede an i denne utviklingen. Det er ekstra gøy å gjøre dette prosjektet sammen med en så innovativ og fremoverlent oppdragsgiver som Kolumbus, sier Synne Homble.
Den offisielle åpningen var 9. mai i Stavanger sentrum. Her markerte Kolumbus og Vy er klar for å ta det neste steget inn i fremtiden. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpnet den nye ruten, og var med på den første bussturen.
Bussen skal kjøre i sentrum i to år fra og med mai, og vil i denne perioden være en del av Kolumbus sitt ordinære rutetilbud, mens Vy sørger for selve bussen, trafikkavviklingen og sikkerhetsverter om bord. Sjåføren vil sitte bak rattet, men bussen skal selv styre, kjøre, bremse og stoppe.