8 uker produksjonstid – 16 års driftstid

Mercedes-Benz eCitaro har en lang levetid, faktisk opp til 16 år. Og dette er virkeligheten for flere og flere busser på alternativ drivstoff.

På 70 – og 80 året var det ikke unormalt at rutebusser var i drift opp mot 20 og 25 år. Fra da anbudene kom til Norge har levetiden på bussene gått drastisk ned. Ofte har fylt brukbare busser blitt destruert eller solgt til andre land ved anbud periodens slutt.

Nå, etter at mer miljøvennlige bussmodeller har kommet på markedet med en drivlinje uten farlige utslipp, er det igjen på tide å øke livslengden. Det har Mercedes-Benz tatt til seg og økt levetiden opp til 16 år. Og i noen tilfeller enda lenger levetid.

Grunnen er enkel. Bussene har ingen utslipp og dermed vil det ikke komme i konflikt med miljøfokus hos selskapet og politikere. Og i tillegg benytter produsenten seg av solide komponenter med lang levetid.

Mercedes-Benz Citaro kom på markedet i 1997 og bar blitt levert til kunder over hele verden. Over 60.000 enheter har blitt produsert og modellen er fremdeles meget populær. Så populær at produsenten ikke ønsket å lage en ny struktur for deres elbuss, men benyttet den samme plattformen som alle andre av dagens Citaroer er basert på.

På denne måten kan de benytte en rekke komponenter på tvers av modellen, på tvers av drlvlinje og design. Men utvendig så har eCitaro en egen design som skiller seg ut langs veien.

Med så lang levetid så krever bussen noe tettere vedlikehold underveis og minst et batteribytte gjennom levetiden. Dette har Mercedes-Benz tatt inn over seg og tilbyr komponenter og batterier gjennom hele levetiden.

Denne uken er Mercedes-Benz eCitaro en av fem busser som konkurrerer i kampen om å bli Bus of the Year 2023. Vinneren avsløres like over sommeren.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.