Et flaggskip kommer på museum

Vi går inn i helgen med en liten fortelling om denne historiske Setra S 328 DT som heretter vil kunne beskues på museet Setra Classic Collection i Neu Ulm i Tyskland.

Bussen har gjort tjeneste for det sveitsiske familieselskapet K. Dysli AG i ikke mindre enn 18 år fra 2003 til 2021 og har lagt bak seg en samlet kjørestrekning på 650.000 kilometer. Den fjerneste destinasjonen for bussen har vært Portugal.

Bussen har totalt 72 sitteplasser pluss sjåfør og guide. På nederste plan har bussen kjøkken og toalett, samt passasjerplasser rundt fire store bord. Ståhøyden her er 1,8 meter. På øvre plan er den innvendige høyden 1,68 meter. Bussen er 12 meter lang, 2,5 meter bred og 4,0 meter høy. Den er utstyrt med en 14,6 liters Mercedes-Benz OM 422 LA V8-motor som yter 524 hk. I alt ble det produsert 780 enheter av S 328 DT.

I Setra Classic Collection I Kässbohrer Halle, like ved Setra-fabrikken I Neu-Ulm, kommer S 328 DT fra K. Dysli AG i selebert selskap. Her finner man blant annet Setra S 8, den aller første selvbærende bussen produsert av Kässbohrer. Setra er for øvrig en forkortelse for tyske «selbsttragend», som oversatt til norsk betyr nettopp selvbærende.

Historien

Historien til Setras dobbeltdekkere startet med forgjengeren til S 328 DT, nemlig S 228 DT, i 1981. Også dette var en buss på 12,0 x 2,50 x4,0 meter og en totalvekt på 22 tonn. Dette var det maksimalt mulige utfra europeiske bestemmelser på begynnelsen av 80-tallet. Det ble i alt produsert 1.104 S 228 DT.

S 328 DT ble erstattet av S 431 DT. Nye lengde- og breddebestemmelser gjorde at denne bussen ble produsert i en lengde på 13,89 meter og bredde 2,55 meter. Dette ga fire flere passasjerplasser og større bagasjekapasitet.

Dagens flaggskip fra Setra er S 531 DT. Setras fjerde generasjon dobbeltdekkere har nå fem år på nakken og er utstyrt med blant annet sikkerhetssystemene Active Brake Assist 4 og Sideguard Assist som faktisk hadde sin verdenspremiere i nettopp Setra S531 DT.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.