Sterk elbuss-økning i Europa i 2021
Registreringen av elbusser i Europa økte med hele 48 prosent i fjor sammenlignet med 2020. Antall nye batterielektriske busser i fjor ble 3.282. Siden 2012 er det registrert over 8.500 elbusser i Europa.
2021 var det første året hvor tre land registrerte mer enn 500 elbusser. Best var Tyskland med 555 enheter fulgt av Storbritannia (540) og Frankrike (512).
Markedsleder på elektriske busser i fjor var Solaris med 390 leverte busser. På andreplassen følger et Joint Venture mellom BYD og ADL med 375 enheter, og på tredjeplassen finner vi Mercedes-Benz med 333 eCitaro.
Også brenselcelle-busser hadde en kraftig økning i fjor. Totalt ble det registrert 158 enheter som representerer en økning på hele 236 prosent fra året før. Her er markedsleder Wrightbus (71) fulgt av Solaris (37).
Andelen batterielektriske busser var på 21,7 prosent i fjor, sammenlignet med 15 prosent i 2020 og 12 prosent i 2019. Også på andre måter ser man en kraftig miljø-fornyelse av den europeiske bussparken. Regner man inn alt som har alternativ fremdrift, altså alt som ikke går på fossil diesel, så var over 60 prosent av registreringene i fjor i denne kategorien.
Gassbusser
Gassdrevne busser hadde en nedgang på 2 prosent fra 2020 til 2021 og havnet på totalt 3.088 enheter. Men innenfor intercity-busser som går over litt lengre strekninger, hadde gassbusser en betydelig økning. Gassdrevne klasse 2 og klasse 3 busser havnet på totalt 863 enheter, mot 539 i 2020. At gass taper andel innenfor bybusser er kanskje ikke så rart nå som tilbudet av batterielektriske busser er klart økende. På lengre strekninger er gass fortsatt et meget godt alternativ når det gjeler alternativ fremdrift.
Bevegelse på elbuss-markedet
Elektrifisering av kollektivtrafikken med busser har dels medført at vi har fått andre leverandører på markedet enn de tradisjonelle og dels at veksten har vært veldig ujevn. Begge deler skyldes delvis at de forskjellige leverandørene har kommet på markedet på ulike tidspunkter. For eksempel ser vi at markedsleder Solaris har hatt en nedgang i registreringene fra 2020 til 2021, mens merker som Irizar, MAN, Mercedes-Benz og Iveco Bus alle har hatt en økning på godt over 100 prosent. Se ellers tabellen nedenunder.
Merke Registreringer 2021 Registreringer 202 Endring
Solaris 390 406 – 3,9%
BYD – ADL 375 190 97,4%
Mercedes-Benz 333 98 239,8%
Yutong 303 153 98,0%
Iveco Bus 274 113 142,5%
BYD 257 412 – 37,6%
Volvo 211 217 – 2,8%
Irizar 201 25 704,0%
VDL 178 127 40,2%
MAN 134 25 436,0%
Ebusco 132 109 21,1%