– Vi blir ikke tatt på alvor!

Bodø: Bransjen er samlet på Yrkestrafikkforbundets store konferanse som har fokus på bedre sjåførsikkerhet ombord i bussen. – Vi blir ikke tatt på alvor når vi sier til bransjen at vi krever en tryggere arbeidsplass, sier Marianne Nattestad.

Et 100 talls engasjerte personer fra hele bussbransjen og politikere har tatt veien til Tekno-Arena i Bodø denne helgen. Konferansen har fokus på kollisjonssikkerhet for bussjåførene.

«Det har siden 2015 ofret sirka en bussjåfør i året», sier Marianne Nattestad som er bussjåfør hos Vy Buss.

Hun har siden 2015 jobbet med å få økt sikkerheten for bussjåførene. Hun mener at sikkerhetsløsningene som bussene i sin tid hadde er fjernet og at anbudene gjør at bussene skal være billige og dermed fjernes også ulike frivillige sikkerhetsløsninger som produsentene kan levere.

«Heldigvis så har det i de siste tiden kommet noen krav på kollisjonssikkerhet i fronten på bussen, men i følge reglene så kravene som er lagt inn i noen av anbudene kun med fokus på ECE R29 som er et krav som kom på lastebiler. Men som er kopiert over på buss. Men som kun dekker midten av fronten. Og vi sitter til venstre for denne og er fortsatt veldig utsatt for skade i hjørnet», forklarer Nattestad.

Hun mener at reglene må tilpasses buss og også bli et krav i kommende anbud, om ikke også en standard fra produsentens side.

Konferansen har fokus på nettopp dette. Derfor er både politikere, ansatte hos kollektivselskaper, bussjåfører, leverandører og medlemmer i YTF som er deltakere på konferansen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.