Sikter mot fossilfri transport

Scania har nylig levert syv av totalt ti elektriske busser til Vy Buss for kollektivtrafikk i Östersund i Sverige. Östersund ligger i Jämtland og har 64.000 innbyggere

De tre siste skal leveres i 2022. Bussene er en del av Östersunds langsiktige investeringsplan som skal gi en fullstendig overgang til fossilfri transport. Den nye generasjonen Scania Citywide LF kommer i tillegg til Vys flåte av elektriske busser som allerede er i drift i den svensk byen. – Samarbeidet med Scania fungerer meget bra. Bussene har fungert fint enten temperaturen er pluss 30 eller minus 30. I dag utføres 25 prosent av byens busstrafikk med elektriske busser, og nå kommer det altså flere til flåten, sier Jens Rempling i Vy Buss. Selskapet har gjennomført felttester sammen med Scania siden 2017.

Som allerede nevnt kan klimaet i Östersund være krevende, og det samme er topografien. De elektriske bussene blir altså virkelig satt på prøve.

Mål: Fossilfritt i 2030

De elektriske bussene er en viktig del i overgangen til fossilfri transport i Östersund. Dette blir drevet frem gjennom et partnerskap mellom kommunen, regionale og nasjonale myndigheter, selskaper og organisasjoner. Prosjektet med elektriske busser startet i 2017, og de første elektriske bussene ble levert mot slutten av året. I mars 2018 kom de første elektriske bussene fra Scania i drift.

– Vi var tidlig ute med å skape infrastruktur for elektriske biler, og nå er vi altså godt i gang med busser og etablering av pantograflading og depotlading, sier Magnus Andersson som er leder for miljøkomiteen og ansvarlig for offentlig transport i Östersund. – Vi har en klimastrategi med 74 forskjellige prosjekter og ser på dette som vesentlig for å kunne bli fossilfrie og energieffektive i 2030.

Passasjerene er også overveiende meget godt fornøyd med de elektriske bussene.

Pantograf og ladekontakt

De nye bussene kommer med dobbelt ladeutstyr for lading med pantograf og ladekontakt på depot. En betydelig del av ladingen skjer med pantograf plassert på strategisk utvalgte holdeplasser. Ladeprosessen tar ikke mer enn seks-syv minutter før bussene kan kjøre videre. Energien til de elektriske bussene i Östersund produseres fossilfritt på lokale vannkraftverk.

Bussene

Den nye generasjonen 12,3 meter Scania Citywide LF er helelektriske med lavt gulv g optimert for urban transport. Bussen kan ta inntil 100 passasjerer hvorav 35 sittende. Bussene i Östersund har åtte litium-ion batterier med en kapasitet på 264 kWh. Dette er dimensjonert for optimerte bussruter med pantograf slik at bussene ikke trenger ha med seg tyngre batterier enn det som er nødvendig. Bussene har en elektrisk motor på 300 kW (408 hk) og automatisert to-trinns girkasse for å optimere energiforbruket. Klimaanlegget har integrert varmepumpe og varmegjenvinning for å minimere energiforbruket, samtidig som miljøet i bussen er komfortabelt for passasjerene.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.