– Må nok sove i bussen i natt
Med en vindstyrke på 18 meter i sekundet og sterk snødrev så har bussjåfør Jan Egil Nikkinen hos Barentsbuss nå forberdt seg for å måtte sove i bussen ved Bekkafjord i Finnmark. «Jeg har akkurat kokt meg noen pølser og forberedt meg på en lang natt her, sier Nikkinen.
Det er ikke første gang busseier Jan Egil Nikkinen må overnatte i bussen. Men de fleste gangene har det vært grunnet at han har kommet for sent til tollstasjonen og har måtte vente til de åpnet neste dag. Sist gang han måtte overnatte i bussen grunnet storm er mange år siden.
«Jeg opplevde for mange år siden å måtte sove i bussen grunnet storm. Det er ikke så ofte det blir full stopp. Ofte blir det kolonnekjøring, men jeg har i kveld snakket med 175 og de kan ikke love noe. I tillegg så er 18 sekundmeter mye vind, så jeg tror jeg står her, sier han som har måtte slå fra seg tanken om en deilig lammeskank som middag på hotellet.
«Jeg måtte kjøre en god omvei da veien jeg skulle ha kjørt på har rast ut ved Steinvik i Tana. Så det ble totalt 630 kilometer på meg», legger han til.
«Jeg skal kjøre turne med Sigvart Dagsland og skal hente bandet i Kjøllefjord og så går reisen nedover over Kvænangsfjellet og så Saltfjellet. Derfor har jeg beholdt piggdekkene på bussen, masse diesel på tanken, mat og drikke. Jeg har også snakket med Statens Vegvesen om at jeg ikke klarer å holde piggdekkfristen som er satt til 1. mai. Jeg er ikke ferdig med turneen før 7. mai», sier den erfarne sjåføren.
Nikkinen startet busselskap tilbake i 1994 og fikk bygget opp et solid selskap. Men i 2006 ble selskapet lagt på hyllen og han ønsket å gjøre andre ting. Så ti år senere begynte markedet å ta seg opp på alt fra nordlysturer til helårsturisme. Da fristet det å prøve seg på nytt i turbussbransjen.
«Jeg bestemte meg i 2017 om å starte opp igjen og tok da kontakt med Bussring, Arctic Tour og andre selskaper i området for å melde at jeg var tilbake i bussbransjen. Det resulterte i et godt samarbeid og 15. mars 2018 fikk jeg første oppdrag fra Bussring AS. Et selskap jeg har godt samarbeid med den dag i dag. Jeg kjører også for Tide Buss AS når de har behov for turbusser», forteller Nikkinen.
I dag har de fem moderne busser fra 20 seter og oppover. De fleste er under fem år gamle. Og på denne reisen kjører han en MAN Lion’s Coach.