Ny Mercedes-Benz Intouro med ABA 5 bremsassistent

Mercedes_benz viste i dag frem den fleksible normalgulvmodellen Intouro med ABA 5 bremsassistent og elektronisk håndbrekk.

Siden den store transportmessen IAA er avlyst så viser produsentene frem deres nye produkter til en liten gruppe med journalister.

Mercedes-Benz viste i dag frem den helt nye Intouro flerbruksbussen. Dette er en normalgulvsbuss med bagasjerom under gulvet. Dette gjør bussen fleksibel til alt fra langrute til turbuss.

Nyhetene ombord i bussen er mange. De har lagt til de nyeste sikkerhetsløsninger som ABA 5 bremsassistent, side-guard og elektronisk håndbrekk. I tillegg en ny design og Bi-Xenon lys.

ABA 5 går lenger enn tidligere versjoner. Den kan i tillegg til å reagere på bevegelige objekter, stanse bussen helt opp om det står en stillestående objekt fremfor den. Dette er den første bussen som får den 5. generasjonen installert. Fremover vil den også komme i andre modeller.

Nye Mercedes-Benz Intouro kan fås i fire ulike lengder fra 10.8 til 14,9 meter. To- og tre akslet version.

Samtidig ble det klart at de fjerner Setra UL og UL Business fra deres program:

Slutt for Setra UL normalgulv

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.