– Vi har klart oss bra

Camilla Ellingsen viste neppe hva som lå fremfor henne da hun høsten 2019 overtok driften av Trond Horg Ellingsen AS. Bedriften som i en årrekke har forsynt bransjen med kvalitetsdeler fra sine lokaler utenfor Fredrikstad fikk seg et sjokk da Covid-19 viruset fikk hele Norge til å stoppe opp. Men heldigvis stoppet det ikke opp for alle. THE AS har så langt kommet gjennom krisen med en god ordretilgang. Men varer det?

Den 12. mars 2020 fikk Norge seg en kalddusj. Da slo Covid-19 viruset til for fult. Norge måtte stoppe opp for en tid. Bussene over hele landet ble parkert og mange sjåfører ble permittert. Camilla Ellingsen som nettopp hadde tatt over driften etter faren, Trond Horg Ellingsen, så for seg både permitteringer og kanskje stengte dører hos familiebedriften om kundene ikke handlet deler hos dem.

«Jeg så for meg at vi også skulle bli rammet hardt da landet stoppet opp, men slik ble det ikke», sier Camilla. Noen tiltak måtte de innføre. Salgssjef Mika Åman måtte ha hjemmekontor for ikke å risikere å bli smittet. Flere tiltak for å sikre at verken dem og kunder skulle bli smittet ble innført ved bedriften. På disken står håndsprit og alle holder god avstand.

«Vi opplevde at kundene fortsatte å bestille deler. Ordreinngangen gikk ikke ned som vi fryktet. Det eneste som har skjedd er at vi ved enkelte tilfeller setter ut varene på utsiden slik at kunden slipper å komme inn. Det er tiltak som vi har innført etter kundenes ønske», sier hun. Men de tar fremdeles imot kunder og mens Bussmagasinet er på besøk, kommer flere kunder innom for å både bestille og hente ut deler. Hele tiden med god avstand til kundene.

Camilla Ellingsen har vokst opp med familiebedriften som nærmeste nabo. Siden hun var 16 år, har hun bidratt i firmaet ved å hjelpe til med blant annet bokføringen av regnskapet. Ettersom farens helsetilstand og alder tilsa at han ikke kunne være engasjert i firmaet på daglig basis, ble firmaets fremtid drøftet internt i familien. Blant annet ble det vurdert et eventuelt salg av firmaet. For Camilla var det uaktuelt. Hun endte med siste ord i saken. Dermed var generasjonsskiftet en realitet og Camilla tok over for Trond.

Nå ser Camilla frem til at krisen er over slik at alle bussjåfører kan komme ut i jobb igjen. Og for THE AS så går de en spennende tid i møte. Hun vil ikke avsløre for mye, men kan fortelle at det innen kort tid blir flere nyheter fra THE AS som vil glede mange. Bedriften er under endring og satser på å vokse inn i fremtiden.

Utfordringer med leveransetiden

På en telefonlinje med salgssjef Mika så får vi høre at tross godt salg så finnes det utfordringer i nær fremtid om ikke krisen snart gir seg.

«Vi fryktet som kjent alle ordreinngangen da krisen kom, men overraskende nok så har vi hatt et greit salg. Vi har over 30.000 artikler i vårt system og vi skaffer raskt det som ikke er på lager. Men det er ved bestilling av deler vi ikke har på lager at vi opplever noen utfordringer nå i krisen», forteller Åman.

«Vi merker at det blir små forsinkelser i leveransene våre. Grunnet strenge grensekontroller så tar det opptil et ekstra døgn å få enkelte deler. Og vi får signaler fra våre leverandører at fabrikkene sliter med produksjonen i noen land. Vi får deler fra leverandører fra Storbritannia i vest til Tyrkia i øst og akkurat nå sliter vi med å få deler fra land som Italia. Dette kan bli en utfordring for oss», sier han, men legger til at de har valgt å ha flere bein å stå på for å sikre deletilgangen, selv i krisetider.

«Vi har forutsett det meste og har valgt å ha flere leverandører på samme delene, for å sikre oss mot nettopp dette som skjer nå», sier han.

Siden bussene i Norge står nærmest helt stille, så er det lett å tro at denne tiden brukes til å gjøre ekstra vedlikehold og oppgradering.

«Det kunne være rett tid å ta turbobytte eller motoroverhaling, men vi ser at kundene velger å holde igjen litt på pengene. De vet faktisk ikke om det vil komme bedre tider med det første. Vi ser at den daglige vedlikehold og grundigere rengjøring har fått fokuset nå om dagene», sier han og legger til at de står klar med leveranse av det som skal til for å holde hjulene i gang.

Fra MB og MAN til de fleste merker

THE AS har siden midten av 80-tallet hatt salg av slitedeler og byttekomponenter til Mercedes-Benz og MAN som firmaets hovedgesjeft fram til Mercedes-Benz valgte å stoppe alt salg av originaldeler til det frie ettermarkedet.

«Vi bestemte oss for å reorganisere firmaet til å omfatte salg av ettermarkedsdeler til de mest aktuelle svenske og tyske merkene innen lastebil og buss, og ikke bare MAN og Mercedes-Benz,» forklarer Camilla.

«Samtidig så kom nye produsenter og leverandører raskt på banen med godt utvalg på slite- og reparasjonsdeler. Denne prosessen har ført til at Mercedes fortsatt står sterkt hos oss. Samtidig så er vareutvalget i aller høyeste grad utvidet til MAN, Scania og Volvo,» forklarer hun.

Camilla lyser opp, det oser engasjement og hun virker oppriktig stolt over det faren har fått til. Det er tydelig hvor inspirasjonen og engasjementet kommer fra.

«Han har alltid involvert meg og vi har alltid diskutert retningen til firmaet. Han har alltid vært villig til å høre på det jeg har hatt av tanker om firmaet, forteller hun. Det som fascinerer meg med pappa, er at han alltid synes det var så moro å finne produkter som kundene trengte, han jobbe med å fremskaffe disse og selge de videre til kundene», avslutter Camilla.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.