MAN kommer sent, men godt
Elektriske bybusser i klass 1 har nå de fleste i deres bussprogram. Nå kommer MAN på veien med deres elbuss, sent men godt, som de selv vil beskrive lanseringen. Allerede er 17 av Lion’s City E solgt til Hamburg for levering i 2020.
Det er er egentlig litt underlig at de to store tyske bussprodusentene begge har vært sent ute med å lansere elektriske busser. Dette på tross av at de har tradisjon med å være tidlig ute med inovasjoner og ny teknologi. Grunnen er i følge dem selv at de ikke ønsket å entre markedet før produktene var gode nok og teknologien moden. Relativt kort tid etter at eCitaro så dagens lys kommer nå MAN med deres Lion’s City E batterielektrisk bybuss i klasse 1.
Den 12 meter lange solobussen får en rekkevidde på mellom 200 og 270 kilometer på 480 kWh batterier. Den kan kun lades med depot CCS ladekontakt. Kanskje litt i utakt med resten av bussverden. Men ledelsen mener de har valgt rett.
«Vi har gjort en grundig forstudie og intervjuet 200 bussoperatører over hele Europa. Over 80 prosent ønsket seg depotlading. Og det er det vi har fokusert på,» sier Rudi Kuchta som er sjef for bussalg hos MAN bus & coach.
Så får en se hva tiden viser. Mercedes-Benz har allerede lyttet til kundene og lagt til lading via pantograf som tilleggsutstyr på deres eCitaro. MAN kommer nok etter om kundene krever det i sine anbud.
Forøvrig så er bussen god å kjøre. Bussmagasinet fikk anledning til å teste den og kraften fra den sentralt plasserte motoren gir god skyvekraft. Motoren yter 270 kW og hele 2100 Nm. Den er koblet sammen med en singel en-girs girkasse før kraften sendes ut til hjulene via ZF AV133 bakaksel.
» Vi har batteripakker som monteres av oss med celler fra LG. Batteriene er av NMC typen som fint klarer hurtig opplading og vi gir lang garantitid. Ved en kalkulering med 200 kilometer rekkevidde gir de 6 års garanti. Men det betyr ikke at batteriet er modent for utskifting da, den kan fremdeles fungere i flere år etter det,» sier Kuchta.
Han forklaret også at bussen er designet fra start av som en elektrisk buss, og de har klart å skrelle av et helt tonn på totalvekten i forhold til tidligere modell. I tillegg er taket på bussen forsterket for å klare den ekstra vekten fra batterier.
«Vi har plassert alle batteripakken på taket av flere grunner. Men den viktigste er sikkerheten. Vi ønsket ikke å ha batterier bak i bussen, ved eventuell påkjørsel. Men dette gav oss også mer plass innvendig. Vi har nå fem seter bakerst, og to ekstra rett fremfor. Selv om de seks batteripakken veier tre tonn, så er egenvekten på bussen kun økt med to tonn i forhold til tidligere modell med dieselmotor,» forklarer han.
Bussen som ble testkjørt har 29 seter pluss to klappseter og en rullestolplass. Den totale kapasiteten blir først klar når bussen skal registreres. Her spiller flere faktorer inn og er ulikt fra marked til marked.
Innen kort tid kommer også en 18 meter leddbuss på markedet. Den vil ha 640 kWh batterier for å klare samme rekkevidde.
Diesel og gassutgaven av Lion’s City kommer også i 18,75 meter utgave. Men her står MAN fast på at dette ikke uten videre kan inkluderes i deres elektriske bussprogram. Vekt og batterier begrenser dem foreløpig til maksimalt 18 meter. Men igjen, om kundene presser på, så skal det ikke overraske noen om en 18,75 meter elbuss også kommet fra MAN.
På spørsmålet fra Bussmagasinet om klasse 2 elbuss var svaret tydelig. De har ingen planer ved skrivende stund å lansere en klasse 2 elbuss. Men de kommer til å tilby deres Lion’s City E med sikkerhetsbelter og med 90 km/t som høyeste hastighet. Så da er veien kort til at den også muligens kan klasses opp.