Konkurrenten.no utvider vestover

Konkurrenten.no har kjørt ekspressbuss mellom Kristiansand og Oslo siden tidlig på 2000 tallet. Nå tar selskapet sats og utvider sin rute til Stavanger (Bergen) fra 1. januar.

«Vi starter opp 1. nyttårsdag, og fyller dermed et hull i markedet», Sier Tom Roger Øydne, Administrerende direktør hos Konkurrenten.no.

På den første dagen i det ny året utvides rutetilbudet til Konkurrenten.no med 16 avganger ukentlig i hver rettning mellom Sørlandet og Stavanger, med korrespondanse til Oslo og Bergen.

«Fra Kristiansand vil det alle ukens dager (7 dager) være 2 direktebusser til Stavanger – og begge disse vil ha korrespondanse tilBergen med Kystbussen fra Stavanger. Eksempelvis mandag – fredag kl 06.45 fraKristiansand rutebilstasjon og ankomst til Stavanger kl 10.45 overgang tilKystbussen kl 11.15 og ankomst til Haugesund kl 13.15, Leirvik kl 14.35 ogBergen busstasjon kl 16.40», sier Øydne og legger til at det også vil være forbindelser til Kristiansand kl 14.20 hver dag med ankomst Stavanger kl 18.30 og så en videre korrespondanse kl 19.15 til Bergen.

Fra Bergen er det 2 daglige forbindelser fra Bergen tilKristiansand på ukedagene, lørdag og søndag en forbindelse på hele strekningen. Fredag og søndag vil det være det være mulig å reise bådekl 09.00 og kl 11.00 helt fra Oslo til Stavanger. I tillegg vil det kl 15.00 fredag og søndag være buss helt til Flekkefjord.

«Vi kommer til å ha plassgaranti, akkurat som på bussen mellom Oslo og Sørlandet. Det betyr at det praktisk talt er mulig å bare stille opp på holdeplassen, stige ombord og løse billett med kort eller kontanter hos sjåføren», forklarer Øydne.

Og i tillegg til å fylle et hull i markedet, har Konkurrenten.no bestemt seg for å senke prisen på billetten mot hva de kostet tidligere på samme strekning.

«Vi reduserer prisene fir de reisende mellom Kristiansand og Stavanger med hele 33 prosent i forhold til hva billetten på samme strekning kostet tidligere. Vi senker den fra 580 kroner til kun kroner 390,-«, sier han og legger til at prisen for tur-/retur billett vil ligge på rundt 660,- med åpen returbillett som kan benyttes inne seks måneder.

«I en konkurranseutsatt verden, tror vi at bussprisene også må være konkurransedyktige om vi skal få gjester om bord. Forlengelsen av rutentil Stavanger tilbys med samme takstnivå som på den delen av ruten som i mangeår har gått til og fra Oslo. De samme billettypene tilbys også – og somallerede nevnt, selvsagt med den viktige plassgarantien», sier Øydne.

Det er planlangt å benytte dagens bussmateriell, men at med en økning på 435.000 kilomter årlig så vil det bety at det blir en hyppigere utskiftningstakt på bussmateriell. I tillegg så øker Konkurrenten.no med fem årsverk, som betyr at det blir ansatt nye sjåfører i selskapet. Så totalt øker Konkurrenten.no tilbydte rutekilomter i markedet med rundt 25 prosent alene, og det er et stort tall med hele 22.520.000  setekilometer som her tilbys totalt sett.

«Vi er en del avNor-Way Bussekspress og vi er nå i den posisjon at vi selv kontrollerer og kanplanlegge fullt ut for hele strekningen Oslo – Arendal – Kristiansand –Flekkefjord – Stavanger. At vi i fellesskap innenfor Nor-Way Bussekspress kanoppnå en betydelig nettverkseffekt ved å koble ruter sammen, har vi både sterktro på og det har vi hevdet inn i styret i Nor-Way Bussekspress AS. Nå har vi lyst til å være med på å bevise at vi har rett», sier Øydne som sier at det i og rundt deres ruteområdet bor hele 2.716.000 innbyggere og at mange av disse skal Konkurrenten.no ønske velkommen ombord.

Foto: Olav Breen/Konkurrenten.no



Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.