662 passasjere satt usikret i buss

662 satt usikret og 370 ble ilagt gebyr i Statens vegvesens landsdekkende kontroller av beltebruk i buss i forrige uke. Beltet er livredder nummer én i trafikken, i buss som i bil.  

De resterende 292 passasjerene som satt usikret ble ikke ilagt gebyr på grunn av usikker observasjon. Siden 1977 har 131 mennesker blitt drept i bussulykker i Norge. Så langt i 2018 er ingen drept i buss. Det er ti år siden sist.

-Kontroll og gebyr er ikke viktig for oss i seg selv, men et viktig virkemiddel for å få enda flere til å ta trafikksikre valg, både for seg selv og medpassasjerene, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Kontroll virker
Totalt ble 14 534 passasjerer kontrollert, fordelt på 745 busser over hele landet. Andelen kontrollerte som ble ilagt gebyr, er kun 2,5 prosent.

I en spørreundersøkelse svarer passasjerene selv at flere kontroller og påminnelser fra sjåføren vil gjøre at de fester beltet på bussen.

-Vi ser at kontroll virker, og at frykten for å måtte betale 1500,- i gebyr nær sagt er større enn frykten for å havne i en ulykke uten belte. Vissheten om at du kan bli kontrollert, gjør at du lettere husker å feste beltet. Da har kontroll en viktig effekt på trafikksikkerheten, også for de som ikke blir kontrollert, sier Lutnæs.

Sjåføren er sjefen!
Passasjerene i spørreundersøkelsen oppgir at de «glemmer det» og «gammel vane» som viktige årsaker til at de ikke fester beltet i buss. Vanen sitter ikke i kroppen. I den enkelte buss har sjåføren en helt sentral rolle.

-Sjåfører vi snakker med forteller at idet de informerer over høyttaleren, så går det en bølge av «klikk-klikk-klikk» i bussen, fra passasjerer som fester beltet. Sjåføren blir lyttet til, og har mulighet til å gjøre en forskjell for trafikksikkerheten i sin buss, sier Lutnæs.

NHO Transport, Norsk transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet er samarbeidspartnere til Belte i buss-kampanjen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.