300 nye fossilfrie busser i Stockholm neste år

Drøyt 300 fossilfrie busser vil bli tatt i bruk i de nordlige områdene av Stor-Stockholm når busselskapet Transdev begynner å operere to nye områder i august og november neste år.

Legg merke til at vi benytter betegnelsen fossilfrie og ikke utslippsfrie. Det har sammenheng med at bussene ikke er elektriske, men skal kjøres på biodiesel av RME-typen ( RME = Raps-Metyl-Ester, en 100 prosent biodiesel fremstilt gjennom esterifisering av høykvalitets rapsolje). Miljøavtrykket er uansett meget lavt sammenlignet med konvensjonell diesel.

Storordren inkluderer blant annet rundt 40 dobbeltdekkere som skal kjøre ekspresslinjene mellom Norrtälje og Tekniska Högskolan, samt Vaxholm – Tekniska Högskolan. Det er Volvo og MAN som skal levere de drøyt 300 bussene.

– Det er med stor glede at vi får være med og introdusere nye busser i Norrtälje og Norrort, og det er viktig for oss å kunne tilby pålitelige, sikre og bekvemme reiser til publikum, sier Mattias Galante som er ansvarlig for oppstartprosjektet Norrtälje og Norrort hos Transdev.. – At vi har valgt Volvo og MAN som leverandører, er ingen tilfeldighet. Vi har samarbeidet med dem tidligere, og de lever opp til våre forventninger og arbeider med holdbare leveransekjeder. Det er viktig for oss og våre oppdragsgivere, sier han.

Om bussene

200 Volvo hvorav de fleste er 12- og 15-meters 8900 RLE og ca. 40 dobbeltdekkere av typen 9700 DD

120 MAN av typen Lion’s City 18 (leddbusser)

Om Transdev

Transdev er en av de største operatørene av persontrafikk i Sverige. Selskapet spenner over buss, tog, trikk og båt. Den svenske grenen er en del av det internasjonale konsernet Transdev som med over 80.000 medarbeidere transporterer 11 millioner reisende hver dag over store deler av verden.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.