25 laventrébusser til Katowice
Solaris er størst i Europa på elektriske busser, men de er også blant de største leverandørene på Euro 6 dieselbusser. Forleden ble kontrakt undertegnet på 25 laventrébusser til den polske byen Katowice.
I jungelen av artikler om leveranser på elektriske busser, så forsvinner gjerne artiklene om bussleveranser med forbrenningsmotor. Men fakta er at det daglig leveres ut et stort antall busser med konvensjonelle drivlinjer
Og Euro 6 dieselmotoren lever i beste velgående. Den er i dag ganske så ren når det kommer til utslipp og gir fremdeles flere passasjerkilometer enn alternative drivlinje. I tillegg kan en benytte biodiesel av ulike typer på en moderne forbrenningsmotor.
Forleden undertegnet Solaris kontrakt på 25 laventrébusser til byen Katowice I Polen. Byen som ble kjent i 2018 som arrangør av COP24 og undertegnelse av Parisavtalen. De har fremdeles stor tro på at en også kan imøtekomme lavere utslippstall med å modernisere bussparken. For det er ikke ukjent at store delen av Polen fremdeles produserer deres strøm fra kullkraft. Da blir det bedre å velge moderne, utslipsvennlige dieselbusser i det lange løp.
Ordren er på Solaris Urbino 12 med lavutslippsmotor på 220 kW som møter de strenge Euro 6 krav til utslipp. Bussene er godt utstyrt med WiFi, USB ladere, LED belysning og kraftig klimaanlegg for god komfort for passasjerer. I tillegg er bussene tilpasset krevende vinterforhold hvor temperaturen kan falle ned mot flere titals minusgrader.
Solaris har lange tradisjoner med å levere busser til selskapet Przedsiębiorstow Komunikacji Miejdkiej PKM. Helt siden 2003 har de levert busser til Katowice.