24 meter superbuss på vei til Trondheim
Trondheim har ambisjoner. De ønsker å øke antall kollektivreisende med over en million innen 2030. Og til det trenger de busser med stor kapasitet. Forleden var det dobbelleddet bybuss på testkjøring i byen. Den 24 meter lange superbussen har god kvalitet, høy komfort og stor kapasitet. Perfekt for Trondheim by, mener både politikere og kollektivselskapet AtB.
I Sør-Trøndelag satser de virkelig på buss. Fylket med 310.000 innbyggere satser alt på buss. Innen få år vil nye dobbelleddet bybusser innta byen. I Trondheim sentrum bor det rundt 180.000 innbyggere og årlig har kollektivtransporten 30 millioner reisende i fylket, hvorav 25 millioner av disse er i Trondheim. Ruteproduksjonen i fylket er på 25.9 millioner kilometer hvorav 13.7 av disse er i Trondheim.
Siden 2008 har antall busser bare i Trondheim økt med 30 prosent, mot 20 prosent utenfor sentrum. Samtidig har kostnadene i Trondheim økt med 50 prosent, mens det har økt med nesten det dobbelte utenfor sentrum.
Bedre kapasitet
Nå tas neste steg i kollektivutviklingen. Det skal satses på dobbelleddet bybusser med stor kapasitet. Fylkesmannen vil ha nytt busstilbud med høy kvalitet, frekvens og kapasitet.
– Planen er å ta i bruk dobbelleddet bybusser høsten 2018, og så får vi også se om det er mulig å dekke kostnader, sier administrativ direktør i AtB, Janna Sollie under testkjøring av superbuss i Trondheim forleden.
For å være mest mulig forberedt til de nye bussene kommer, så er allerede ombyggingen av holdeplassene godt i gang. Målet i Trondheim er å øke antall reisende med en million innen 2030. For å nå dette målet, må kapasiteten opp.