166 millioner i belønningsmidler til Buskerudbyen

– Buskerudbyen jobber godt med å gi innbyggerne gode kollektivtransporttilbud og bedre fremkommelighet. I arbeidet videre tilbys de en ny belønningsavtale på til sammen 166 millioner kroner for perioden 2018-2019, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Det er et ønske at det på litt sikt skal inngås en byvekstavtale med Buskerudbyen. Staten vil gjennom det kunne gi ytterligere statlige bidrag til bedre miljø og bedre fremkommelighet. Innholdet, omfanget og den lokale finansieringen blir et tema når forhandlingene om en byvekstavtale starter, sier samferdselsministeren.

Formålet med Belønningsordningen er å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene ved å få flere reisende til å velge kollektivløsninger fremfor privatbil, bidra til at flere sykler eller går og dempe veksten i personbiltrafikken. Belønningsordningen som separat ordning skal fases ut, mens midlene videreføres i byvekstavtalene.

Staten vil bidra med 86 millioner kroner i 2018, og 80 millioner kroner i 2019 forutsatt at målene i belønningsavtalen oppnås. Gjennom tidligere belønningsavtaler har staten utbetalt over 638 millioner kroner til Buskerudbyen i perioden 2010-2017.

– Buskerudbyen må nå jobbe videre med å skape bedre fremkommelighet, miljø og helse. Folk trenger effektive transportløsninger som gir god mobilitet. Jeg ønsker vi får til transportløsninger som er så gode at de kan erstatte privatbilen for stadig flere på hverdagsreisene. Tiltak som styrker kollektivtransporten og øker tilgjengeligheten til gang- og sykkelveier vil være gode bidrag for å gjøre hverdagsreisen enklere for flere, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.