14. april blir Roskilde elektrisk

Natt til 14. april blir alle Roskilde kommun sine egne busslinjer elektriske. Da settes 20 Yutong E12 batterielektriske bybusser inn i trafikk.

Det er Movia som er operatør på de 20 nye batterielektriske bussene fra Yutong. Bussene skal settes inn på alle rutene som er i Roskilde i Danmark. Det vil si linje 201A, 202A, 203, 204, 205, 206, 208, 209 og 202 i byen.

På disse ni busslinjene så reiser over 2,8 millioner passasjerer årlig. Og med de nye bussene så vil Roskilde kommune redusere utslippene av Co2 tilsvarende 470 fossilbiler som hver kjører 20.000 kilomter årlig.

I planen ligger det inne at bussene skal kjøre rundt 63.000 kilomter i snitt årlig, noe som tilsvarer hele 1.4 millioner kjørte kilometer på alle 20 bussene.

Bussene skal lades på depot, da det ble besluttet at det ikke skulle investeres i ladeinfrastruktur i sentrum. I tillegg har Roskilde kommune godtatt en avtale med busselskapet om at det kan benyttes dieselbusser ved behov det første driftsåret.

Forhåpentligvis vil vi aldri ha behov for å sette inn dieselbusser. Men skulle det bli driftstans av ukjent årsak, så skal en kunne løse dette med å sette inn dieselbusser. Altså kun i en nødsituvasjon, sier Ivan Hyldebrand, veisjef i Roskilde Kommune.

Allerede den 13. april blir det stor åpningsfest i den danske festivalbyen. Da kommer borgermesteren Joy Mogensen til å klippe snoren og gjøre den offesielle åpningen av danmarks første fullelektriske by.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.