13,5 meter 2-akslet VDL FHD2 og FMD2

Med en maksimal kapasitet på hele 63+1+1 passasjerer på bare to-akslet buss, klarer nye VDL FHD2-135 to hele skoleklasser. Men det er mest til den økte etterspørselen av lange to-akslede ekspressbusser VDL har tatt frem disse for.

Rundt om i hele Europa dukker det opp nye ekspresslinjer med buss. Selv om vi her i Norge har hatt et åpent ekspressbussmarked i rundt 30 år, så er det nå i de siste årene at denne trenden har bredt om seg. Først ute var Tyskland og for kort tid siden kom også Frankrike og Italia med mer foreklet regelverk for ekspresslinjer på strekninger hvor toget går.

Vi har alle hørt om Flexbus, Europas største ekspressbusselskap som har base i Tyskland. Flere og flere selskapet knytter seg til dette konsernet, som nå også kjører fra Oslo. Samtidig ser en at bussleverandørene kommer opp med modeller som er laget spesielt til den store etterspørselen av lange, to-akslede, høykapasitetsbusser.

VDL har allerede flere modeller som er skreddersydd ekspressbussmarkedet, som deres nye dobbeldekker FDD2. Her har VDL konstruert en unik løsning for rullestoler på høyre side fremfor midtdøren. Dermed slipper en å ha rullestolheis, men kan benytte en enkel rampe i aluminium.

Nå kommer VDL FHD2-135 og FMD2-135. Bussmodeller som har maksimal kapasitet til hele 63+1+1 passasjerer om ønskelig, og stor bagasjekapasitet mellom akslene på hele 12 kubikk.

FHD2-135 og FMD2-135 har en totallengde på 13,47 meter. Overheng fremme på 2.705mm, bak på 3.340mm og en akselavstand på 7,43 meter. Men med den unike uavhengige forakselen får en en styringsvinkel på hele 60 grader og dermed en svingradius på bare 23,48 meter.

Standard med 370 hk

Standard kommer FHD2-135 med en DAF MX-11 271 på 370 heste krefter, mens en kan også velge MX-11 320 på 440 heste krefter om ønskelig.

VDL har redusert vekten vesentlig på både FHD2 og FMD2 med å kombinere sterke materiale med unik konstruksjon som gir lav egenvekt, men høyest mulig sikkerhet for passasjerene. Bussene fra VDL tilfredstiller kravene R-66.02 når det gjelder takstyrke ved velt.

I dag eksporteres det VDL busser til mer enn 30 land, inkludert Norge. VDL Bus & Coach Norge AS har i mange år solgt tur- og ekspressbusser i Norge og i dag er det Henning Løvstad som er administrativ direktør/salgssjef.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.