Ønsker å dele opp anbudsområdet
Når Aust-Agder må legge ut kollektivtrafikken på anbud ønsker assisterende fylkesrådmann John G. Bergh at anbudet skal stykkes opp i mindre deler for at også de små selskapene skal kunne delta i konkurransen.
Aust-Agder har fått hard kritikk for å ikke ha lagt ut busstilbudet på anbud. Det skal i følge ESA, EFTAs overvåkingsorgan ha blitt delt ut kontrakter på nærmere en milliard kroner i bussproduksjon i Aust-Agder. Disse kontraktene er delt ut til selskaper som LL Setesdal Bilruter, Nettbuss Sør, Telemark Bilruter, tidligere Birkeland Bilruter, nå LL Setesdal Bilruter og tidligere Risør og Tvedestrand Bilruter RTB, Nå en del av Nettbuss Sør. Konsesjonene ble gitt til forskjellige selskaper for perioden 2009-2012, med mulighet for opptil fire års forlengelse.
EØS antidiskriminerings- og åpenhetspolitikk krever at slike kontrakter legges ut på anbud, noe som ikke ble gjort. Fylkeskommunen tildelte konsesjonen kun til de eksisterende tilbydere. Nå har ESA åpnet for sak mot Norge.
Aust-Agder fylkeskommune har tidligere fastsatt 2015 som år da hele fylkets kollektivtilbud med buss skal ut på anbud. Nå ønsker assisterende fylkesrådmann, Jhon G. Bergh at dette anbudet skal stykkes opp i mindre deler, slik at også små selskaper kan være med i konkurransen. Bakgrunnen er at det i flere deler av landet har vært relativt store anbud som kun de aller største selskapene har kunne delta i.