– Vi kan lett tilpasse oss markedet

VDL undertegner kontrakt på kontrakt over hele Europa på elektriske busser. Og Henk Coppens fra VDL har svaret på hvorfor de så raskt kunne endre seg fra fossil fremdrift til elektrisk. – Vi kan tilpasse oss markedet, for det at vi ikke selv produserer dieselmotorer.

Sjefen for bussavdelingen hos VDL Bus & Coach, Henk Coppens har klokketro på at de har valgt riktig vei. E-mobility er fremtiden.

– Elektrisk drivlinje er fremtiden, sier han. Og han kan vise til gode salgstall over stort sett hele Europa. Bare i Oslo skal det nå leveres 40 elektriske busser i 2019.

Men VDL har ikke bare fokus på busser. De ser også at den elektriske drivlinjen kan benyttes på andre typer kommersielle kjøretøy. For kort tid siden lanserte de en elektriske lastebil sammen med DAF.

– Vi tenker nytt og tar det beste fra bussene og setter inn i en lastebil. Dette startet vi på for to år siden, og nå ser vi resulteret. Tilbakemeldingene er gode, sier Coppens.

Men VDL levert ikke bare bussen eller lastebilen. De leverer alt som skal til for den daglige driften. Alt fra ladeinfrastruktur fra samarbeidspartnere til administrative driften av kjøretøyene. De vil følge opp hver og en kunde slik at overgangen til grønn hverdag blir så enkel som mulig.

– vi selger ikke bare en buss, vi selger en hel pakke. Uten denne pakken så fungerer ikke produktet optimalt. Vi utvikler og lærer sammen med busselskapet, sier Coppens som benytter denne dataen til å utvikle produktet videre.

– Vi ser at det er en ubalanse mellom sol- og vindenergi som gjør at vi ikke får nok strøm når vi trenger det mest. Derfor har vi også tatt frem løsninger for å lagre energi i store batteribanker som gir oss mulighet til å utnytte dette bedre, legger han til.

VDL sier de fra neste år trolig vil ligge på rundt 50 prosent elektriske busser og resten hybrid- og dieselbusser.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.