– Vi beklager så mye at vi ikke fikk levere

– Vi er veldig lei oss for at Brakar kansellerte ordren på seks elektriske busser fra oss, sier Steven Van der Burg som er organisator for elektriske busser hos Ebusco.

For få uker siden ble kontrakten mellom Brakar og Ebusco kansellert av Brakar. Da hadde de allerede flere måneder før lyst ut en erstattningskjøp på seks elektriske busser. Nå ønsker Ebusco å fortelle deres versjon av saken.

– Vi var veldig glade for at vi ble valgt som leverandør av seks elektriske busser inkludert ladeinfrastruktur til Brakar. Vi hadde lagt inn tilbud på komplett pakke med seks elektriske busser og ladeinfrastruktur fra vår samarbeidspartner Furrer + Frey. Men etter at anbudet var avgjort, så ble det levert inn klager fra Volvo og Siemens, forteller Van der Burg.

Klagen fra Siemens ble tatt til følge av Brakar og Ebusco fikk beskjed om å kun levere de seks bussene og ikke ladeinfrastrukturen. Brakar overlot utfordringene ved ladessystemet til en oppgave som Ebusco og Siemens selv måtte løse. Ebusco advarte Brakar om bruk av annen leverandør på ladeinfrastruktur enn hva de tilbyde i første omgang, kunne føre til forsinkelse, ekstra risiko og kostnad.

– Vi ble ganske overrasket over at vi ikke lenger skulle levere en komplett pakke med busser og ladeinfrastruktur. Dette systemet vi hadde var vi godt kjent med og er i drift i Nederland. Likevel ble vi enige med Siemens om å samarbeide sammen frem til levering, sier Van der Burg som da ikke regnet med store utfordringer med å benytte Siemens fremfor Furrer + Frey.

Men etter kontraktsundertegnelsen begynte problemene. Ebusco mottok implementeringskrav fra Siemens, og det ble klart at Ebusco måtte implementere komplett nytt kommunikasjonsutstyr og noen andre løsninger fra Siemens.

– Da Siemens-laderne ikke ville fungere sammen med Furrer + Frey-komponentene på grunn av spesifikke funksjoner, dette til tross for OppCharge-standarden, og effekten på innsatsen og timingen ville være mye mindre enn da Ebusco ble enige om å bruke Siemens-produkter på bussen, informerte vi Brakar om at vi ville trenge mer tid da vi måtte utvikle flere endringer, sier van der Burg.

Flere problemer dukket opp
Men problemene stanset ikke her. Det tok nesten seks måneder å tilpasse seg Siemens til en kompromissløsning for den endelige gjennomføringen av produksjonen. Dette var et tema som ble tatt opp i første møte med Siemens om at dette ville føre til alvorlig innvirkning på bussproduksjonen. Vi ble enige med Siemens om at Ebusco kunne bruke sine egne ladestriper på grunn av bussdesignbegrensninger. Men den store Wi-Fi antennen Siemens foreskriver, og som ikke er tilstede på Fuyrrer + Frey-løsningen, ikke kunne monteres forsvarlig og dette igjen kunne resultere i sviktende bussoperasjon for Brakar. På dette tidspunktet var bussproduksjonen allerede startet, men måtte stoppes da disse endringene ville ha stor innvirkning, sier Van der Burg.

Vi ble informert av Brakar om at bestillingen ble kansellert for to til tre uker siden. Vi er veldig lei oss for det som skjedde. Vi har levert busser til en rekke kunder som er veldig fornøyd med vårt produkt. Vi har fem busser i Stavanger, i drift for Kolumbus siden 2015. Vi tror at vi ikke er skyldige for denne forsinkelsen alene. Vi har alltid tenkt og trodd at OppCharge for eksempel skulle være kompatibelt med både Siemens, Furrer + Frey og ABB, så det er tydeligvis fremdeles noe arbeid å gjøre på standardiseringen, sier van der Burg.

Hva Ebusco vil gjøre nå, vil ikke van der Burg svare på. Men han legger til at de har mange kunder som venter på nye busser. Uansett beklager han at det gikk som det gikk i Drammen.

Ikke enig
Siemens er uenig i Ebusco sin versjon av saken. De ønsker ikke å gå så dypt inn i saken, men sier følgende:

– Siemens har levert en ladeinfrastruktur i henhold til Oppchargestandarden, kravspesifikasjonen og bestillingen fra Brakar. Spesifikasjon og krav til både ladeinfrastruktur og buss er noe som har vært bestemt fra dag 1 i prosjektet. Siemens har ikke stilt noen krav til Ebusco om endring av design på bussene. Det har ikke vært noen endringer underveis som gjør at spesifikasjon for ladeinfrastruktur eller buss må endres, derfor kan ikke vi som leverandør av ladeinfrastruktur ta ansvar for at bussene er forsinket, sier Christian Jahr hos Siemens AS.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.