Uviss fremtid for superbussene i Bergen

De to superbussene i Bergen har vært et daglig syn de siste årene, men nå opphører linje 9 ved nyttår. Hva som da vil skje med de to bussene, er noe Skyss i disse dager ser på. Det å selge bussene kan de ikke gjøre før 2020.

– De to maksibussene ble kjøpt inn som del av et EU/Transnova-finansiert forskningsprosjekt for å få kunnskap og erfaring om biogasshybridteknologi. Forskningsprosjektet var vellykket og er nå avsluttet, skriver pressekontakt Ingrod Deryer i en mail til Bussmagasinet.

Det var den 31. oktober 2014 at de to første dobbelleddbussene ankom Norge og byen Bergen. Bussene var som nevnt en del av et forskningsprosjekt, men det var mer tilfeldig at det ble så lange busser.

– Det var tilfeldig at prosjektet ble gjennomført på 24-metersbusser, ettersom det var dette vi fikk tilbud om i anbudsprosessen. Maksibussene har i perioden kjørt på linje 9 mellom Høgskolen på Vestlandet og Bergen sentrum. Snuplassen ved Høgskolen blir av andre årsaker nedlagt fra nyttår, og linje 9 vil da bli avviklet, skriver hun videre.

Bussene på linje 9 har avgang hvert femte minutt fra 0700 til 0855 om morgenen og fra 1400 til 1655 om ettermiddagen. Ellers har den avgang hvert 15. minutt frem til kl. 2000.Men ved nyttår er det slutt.

Bussene var egentlig planlagt å kjøre på Linje 2 mellom sentrum og Birkelundstoppen, men ble omplassert til Linje 9.

Men da står Skyss igjen med to veldig lange busser uten noe linje å kjøre de på. Men i disse dager blir det vurdert fremtidige løsninger for bussene. For å selge dem helt enda, kan ikke Skyss gjøre.

– I kontrakten med EU og Transnove er det en klausul som tilsider at bussene ikke kan avhendes før 2020, skriver hun avsluttningsvis.

Fakta:

Van Hool Equi City 24 meter dobbel leddbuss. MAN biodieselhybrid med to AVE 130 drivaksler. Bussene har en passasjerkapasitet på godt over 100 passasjerer i Skyss sin konfigurasjon. Bussene var ment å kjøre Linje 2, men ble omplassert og fikk dispensasjon til å kjøre Linje 9. De ankom Bergen 31. oktober 2014 og tas nå ut av drift midlertidig.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.