Ny Lion’s Coach kommer snart

Mange har ventet på en oppgradering av dagens MAN suksess Lion’s Coach. Nå er en helt ny utgave av den populære modellen like om hjørnet.

MAN Lion’s Coach så dagens lys i 1996 og ble i den tiden bygget i Tyskland. Bussen gikk under navnet MAN Fortuna fra 2004 til 2006. Andre generasjon ble lansert i 2002 og har siden da fått en rekke ansiktsløft. På Busworld-messen i Kortrijk i oktober i år vil en helt ny Lion’s Coach se dagens lys.

I følge MAN er dette en helt ny buss som har en rekke nyvinninger og som tilfredstiller de kommende R66.02 direktivet for veltesikring. I tillegg få den Euro 6c motor som har enda lavere utslipp av farlige avgasser enn dagens motor. Den vil også kunne leveres med elektronisk styrt vannpumpe, kompressor og helt ny klimakompressor som er med på å redusere forbruket av diesel til en minimum.

Førerplassen er oppgradert og det samme gjelder passasjerdelen av bussen. Her er alt av belysning av LED typen. Det samme gjelder utvendig belysning. Bussen har også fått forfinede linjer som reduserer luftmotstanden.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.