Volvo 9900 vant Red Dot Award for design

Volvo 9900 som ble lansert i 2018 har nå vunnet den prestisjetunge prisen Red Dot Award for deres design.

Volvo 9900 har et distink Volvoidentitet og er designet for å være gjerrig på drivstoff, samt rettningsstabil. Samtidig skal den tilby førsteklasses reiseopplevelse for alle ombord.

«Vi har designet Volvo 9900 innenifra og ut. Omtanke for sjåføren og passasjerer har hele tiden vært vårt hovedfokus. Bussen har en innbydende og komfortabel interiør og et ytre design som utstråler sikkerhet og trygghet. Vi er veldig stolte og ikke minst glade for at vårt nye flaggskip får så mye oppmerksomhet,» sier Dan Frykholm som er designsjef hos Volvo Bussar.

Red Dot Award: Product Design er en av verdens største designkonkurranser. I årets konkurranse konkurrerte over 5500 produkter fra over 55 land. Den internasjonale juryen består av eksperter fra flere disipliner. De jobber etter motoet: På jakt etter bra design og innovasjon.

Den 8. juli får alle prismottakere sine bevis under et arrangement i Essen, Tyskland. En video av Volvo 9900 skal vises på utstillingen «Design on Stage» i Red Dot Museum i Essen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.