Oppstart for Volvo elbusser i Malmø

Den 9 desember settes 13 elelektriske Volvo-busser i trafikk på linje 7 i Malmø. Volvo sine elbusser inngår i det som er en av de største satsingene på helt elektrisk busstrafikk i hele Sverige.

Nå går flere og flere svenske byer inn for å bytte ut deres diesel- og gassbusser med elektriske busser. Malmø er en av de som ligger lengst fremme i denne endringen. Først ut er elektrifiseringen av Skånetrafikken er linje 7 som går mellom Svågertorp og Ön via Malmø sentrum. En strekning som er på rundt 15 kilometer. 13 busser er levert av Volvo.

– Det er fantastisk moro at en av Malmø sine hovedlinjer nå blir helt elektrisk med våre stille og helt utslippsfrie busser. Elbusser bidrar til en betydlig bedre levemiljø for alle som bor, reiser eller besøker våre byer, og det er en utvikling vi selfølgelig vil bidre med, sier Martin Spjern som er salgssjef for Volvo Bussar Sverige.

Elbussene blir SKånetrafikens første med en helt ny innredning for å møte den moderne reisende. Og for å gi en trygg reise. En sofa lengst bak, gjør det enklere å sitte sammen på turen. Rekkene innvendig er enkle å holde seg i og formet for å lettere bevege seg gjennom bussen. Det er også USB ladekontakt ved alle sitteplasser. Og godt med lys når det er mørkt og på nattavganger som gjør reisen til en behagelig tur.

Elbussene er av typen Volvo 7900 Electric, som er veldig stille i forhold til samme type med dieselmotor. Men de er helt uten utslipp av avgasser og drives frem med grønn strøm for å minimere miljø- og klimapåvirkningen. Bussene batterier lades på rutens endeholdeplasser via pantograf.

Volvo har også solgt elbusser til Gøteborg og ladehybrider til Värnamo. Utenfor Sverige så finnes det elektriske Volvobusser i både Norge, England, Luxenburg, Nederland og Polen. Totalt er det solgt over 4000 elektriske Volvobusser, både el- og hybrid.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.