Ziehl-Abegg med elektrisk drivlinje
Ziehl-Abegg har installert sin elektriske drivlinje ZAwheel i en rekke busser fra ulike bybussprodusenter rundt om i Europa. Den girløse elektromotoren ruller allerede rundt på europeiske bybusser, og produktene virker knirkefritt, selv i kalde og utfordrende regioner.
Ziehl-Abegg er overbevist om at elektro er fremtiden for buss. En elektromotor sparer miljø, støy og vibrasjoner. Flere kunder benytter allerede selskapets drivlinje på sine busser, og kundene er fornøyde og sier at produktene virker som dem skal. På nyåret vil det leveres fem busser til München som i dag har en ren flåte av dieselbusser. Det er blitt installert ladestasjoner ved endeholdeplassene, og på bussdepotet.
Også i kalde og krevende regioner, fungerer Ziehl-Abegg sin elektriske drivlinje godt. Svenske Hybricon Bus Systems AB bygger elektriske bybusser spesielt for kalde områder, og har i dag elektriske busser på 12 og 18 meter i daglig trafikk i Umeå. De fungerer like godt i 25 grader, som -25 grader. Umeå har så gode erfaringer med bussene, at 8 nye busser vil komme på nyåret.
I dag er ikke Ziegl-Abegg sin drivlinje for det norske markedet. Pr. i dag produserer de bare et bredt superdekk. Tvillinghjul er pr. dags dato ikke mulig, men selskapet sier at de jobber med en løsning også for det norske markedet.