ZF CeTrax først til Norge
ZF er kjent for solide og håldbare komponenter for alt fra personbil til last- og buss. Nå starter serieproduksjonen av deres nye elektriske motor for busser, CeTrax. Og de første bussene med denne motoren kommer til Norge i år.
Bussmagasinet har tidligere testet og omtalt ZF sin nye sentrale elmotor for batterielektriske busser. Denne motoren er utviklet for å fungere bra i busser med laventre eller normalgulv. Da gjerne klasse II og III busser.
Nå starter serieproduksjonen av denne motoren. Og de første bussene vil i år komme med løsningen.
«Serieproduksjon av den elektriske motoren for busser illustrerer den banebrytende stillingen ZF inntar innen elektrifisering. CeTrax er en byggestein på vei til utslippsfri offentlig transport, som ZF støtter etter beste evne», sier dr. Andreas Grossl, ansvarlig for aksler og overføringssystemer for busser hos ZF.
«Å komme bussprodusenter i møte med en elektrisk sentral motor på markedet viser at vi er på rett vei med vår strategi».
Den første bussmodellen med ZF sin nye sentrale elektriske motor er Solaris Urbino 15 LE Electric. Som første land i Europa, blir bussen vist frem for kunde senere i år.
Motoren er kompakt og plasseres nær bakakselen. Systemet er konstruert etter prinsippet om «plugg-and-drive» som betyr at det er enkelt å installere og bruke. Systemet kan også ettermonteres i dagens diesel- eller gassbusser. Og det funegrer også i moderne Trolleybusser og hydrogenbusser.