36 elektriske tubusser til Boreal

Boreal skal sette inn 36 elektriske turbusser i Stavanger, Bergen, Eidfjord, Geiranger, Trondheim, Tromsø, Alta og Honningsvåg. Med støtte fra Enova skal de nå gjøre en stor utrulling av utslippsfri turbusser med ladestasjoner i de største cruisehavnene.

– Dette er veldig gode nyheter for elektrifiseringen av tungtransporten at det nå blir gjennombrudd for utslippsfri turbusser. 2019 var året for det store gjennombruddet for utslippsfri bybusser med mer enn 170 elbusser om ble satt i drift. Nå tas det et viktig steg videre på vei mot en full elektrifisering av transportsektoren, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i ZERO.

Boreal har en busstype under utvikling som er skreddersydd for norske forhold og turbussmarkedet. På grunn av koronasituasjonen har utviklingen tatt lenger tid enn planlagt. Ambisjonen er å ha en buss i drift i løpet av høsten.

– Det er godt å se at ikke alt har stoppet opp i den krevende situasjonen som vi er, men at det er aktører som satser for å få utviklet og tatt i bruk framtidens utslippsfri løsninger for transport og klimavennlig reiseliv, sier Gjerset.

– For ett års tid siden stilte alle de store cruisehavnene i Norge seg bak en erklæring om skifte til nullutslipp, hvor krav til nullutslippsløsninger i all cruiserelatert busstransport fra og med 2022 var ett av punktene. Dette har vært et viktig signal til markedet for å få fram utslippsfri bussmodeller

også for turbussmarkedet. Når nå to av de store aktørene, Boreal og Tide nå skal ruller ut til sammen over 50 utslippsfri turbusser, er det nå klart for et stort skift til fornybart og utslippsfri busstransport for også mye av turbuss markedet, avslutter Gjerset.

Foto: BYD C9 her som illustrasjon av elektrisk turbuss

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.