Volvo Wroclaw feiret 25 år

Nylig kunne Volvo sin bussfabrikk i den polske byen Wroclaw feier 25 år. Det ble en storslått feiering med ulike Volvo-stand rundt omkring i sentrum, samt et samlet presseteam som fikk omvisning på fabrikken og testkjøring av de helt nye turbussene.

«Det er med stor stolthet jeg står her i dag. Fabrikken som nå er 25 år har en solid historie bak seg. En viktig brikke i den utviklingen vi har sett på busser de siste årene. Spesielt på elektrifisering av bybussene,» sa Haakan Anglevall under sin tale forleden.

Han viset stolt frem fabrikken som for 25 år siden startet med kun et fåtalls mennesker og som i dag har over 4000 ansatte. Årlig triller det ut 1000 busser fra fabrikklokalene. Og det er en lett blanding av modellene 7900, 8900, 9700 og 9900. Fire modeller som er et dagligdags syn på norske veier.

Volvo Wroclaw er også som en hjørnesteinsbedrift å regne. De fleste i byen har familiemedlem som arbeider ved fabrikken og når en går gjennom byens gater er det lett å se de sterke bånedene mellom byen og fabrikken. Da Bussmagasinet besøkte byen var det en rekke ulike stand med historie, ulike kjøretøy og møteplasser tilknyttet Volvo. Befolkingen fikk et godt innblikk i historien og sett hvordan fabrikken har vokset frem fra fire ansatte til de 4000 som arbeider der i dag.

Elektrisk mobilitet er også godt synlig når en tar runden rundt på fabrikken. Her startet utviklingen av det som i dag er Volvo sin helelektriske bybuss. For over ti år siden kom 7700 Hybrid på markedet og siden da har utviklingen vært enorm. Pressen fikk både sett og blitt med på prøvekjøring av nyeste versionen av 7900 Electric. En batterielektrisk rutebuss med mulighet for hurtiglading via pantograf.

En grundig omvisning innen på fabrikken gav pressen et innblikk i prosessen fra første sveisesøm til ferdig buss. Alle modellene bygges under samme tak, men i ulike deler av lokalet. Her benyttes det ulike stålkvaliteter og også aluminium i byggeprosessen. Arven etter Carrus var lett å finne igjen under oppbyggingen av både 9700 og 9900. Her benyttes «rustfritt» i båbygget for lang holdbarhet. Stålet er ikke helt rustfritt, da slikt ville blitt for stivt for påbygget. Men en stålkvalitet som er så og si rustfritt. Utviklet i samarbeid med Carrus på 90- 2000 tallet.

Det er fremdeles mye håndarbeid i å bygge en buss. På pressens runde i fabrikken var det ingen automatiserte roboter å se. Alt er håndtverk. Og selv om mye i en ny og moderne buss er av plast, kompositt og stål, så inner en fremdeles treverk i en buss. Gulvet er fremdeles av kryssfinner. Et materiale som gir god støydemping innvendig i bussen. Men taket, som tidligere var av aluminium, er nå erstattet av lettvekts komposittmateriale. Dette gir lavere tygdepunkt og enklere byggemetode.

I dag bygges både 9700 og 9900 ved den polske fabrikken. Modellen er utviklet delvis her og er to hypermoderne turbusser. Bussene kommer i ulike utførelser for å passe alt fra rute- til ekslusive turbusser. Pressen fikk avslutte reisen med å teste bussene på en nedlagt flyplass utenfor byen. Her var det satt opp ulike hindere og slalomløype.


Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.