Van Hool med hydrogendrevet Exqui.City18

Van Hool har ettervært fått stor erfaring med hydrogen som drivstoff til busser. Forleden ble den aller første hydrogendrevet Exqui.City levert til Mayor Franqois Bayrou i den franske byen Pau.

Hele 8 busser skal leveres til selskapet Mayor Franqois Bayrou i den franske byen Pau. De satser på hydrogen som drivstoff. Van Hool har levert en rekke solo busser som går på hydrogen, men nå er den første Exqui.City 18-meter leddbussen overlevert.

«Disse unike bussene er de aller første hydrogendrevne trikkebussene som er utviklet, designet og bygget av Van Hool», skriver de i en pressemelding.

Denne løsninger kombinerer designet fra en trikk, men fleksibel løsninger hvor en ikke er avhengig av skinner eller ladeinfrastruktur. I tillegg er bussen helt miljøvennlig med kun vann som utslipp.

Den nye bussen er på 18,62 meter og har en kapasitet på hele 125 passasjerer. Rekkevidden mellom tanking av Hydrogen er på rundt 300 kilometer.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.