Stena Line skriver kontrakt på verdens mest drivstoffeffektive ferger.
Stena Line har signert en kontrakt som styregodkjennes i slutten av april på fire nye RoPax-ferger for levering i 2019 og 2020, med opsjon på ytterligere fire ferger. Fergene er optimalisert for effektivitet og fleksibilitet, og vil bli bygget på AVIC-verftet i Kina. De første fire ferger er planlagt å brukes innenfor Stena Lines rutenettverk i Nord-Europa.
– Vi er svært fornøyd med at Stena har inngått en kontrakt på fire ferger, med opsjon på fire til. I løpet av de siste to årene har våre ingeniører lyktes i å utvikle et design som ikke bare er 50 prosent større enn dagens gjennomsnitts RoPax-ferger, men kanskje enda viktigere har de også tatt med løsninger for å redusere utslipp og øke effektiviteten. Løsninger som er utviklet ved Stena i de siste årene. Skipene vil være de mest drivstoffeffektive passasjerfergene i verden, og setter en ny industristandard for ytelse, utslipp og kostnadseffektivitet som gir Stena Line en sterk posisjon i de kommende tiårene, sier Stena Line-sjef Carl-Johan Hagman.
Fergene vil ha en kapasitet på mer enn 3000 løpemeter med et dekk basert på passering av loven, og vil være i stand til å ta ca 1 000 passasjerer, med fullt utbygd servicetilbud om bord. Hovedmotorene vil være «Gas Ready» og er forberedt på å bli omdannet til metanol eller LNG.
Så blir det spennende å se hvor fergene blir satt i rute, og om dette er noe det norske turbussmarkedet vil få nytte av i fremtiden.