Solaris med 10 trolleybusser til Bergen

“Jeg er veldig glad for å presentere de første trolleybussene av vårt merke i Norge. At Bergen har valgt at Solaris-kjøretøyer skal betjene den eneste trolleybusslinjen i landet er en virkelig milepælhendelse for oss,” sier Sverre Skaar, administrerende direktør i Solaris Norge AS.

Mandag 2. desember ble det klart at Keolis kjøper 10 18 meter trolleybusser fra Solaris Norge AS. Bergen er den eneste byen i Norge som fremdeles har trolleybusser i drift og de satser på det.

Bergen, kalt ‘porten til fjordene’, en by på UNESCOs verdensarvliste, er den eneste byen i Norge og en av bare to i hele Skandinavia med et trolleybussystem i drift.

Avtalen mellom Keolis og Solaris har en verdi på hele 80 millioner norske kroner og bussene skal settes i drift i september 2020. Dagens trolleybusslinje i Bergen er på 7,5 kilometer, men skal etter planen bygge vesentlig ut.

Trollino 18 leddede trallebusser bestilt av Keolis vil bli drevet av en elektrisk motor på 250 kW. Kjøretøyene vil også være utstyrt med 55 kWh trekkbatterier, takket være hvilke det vil være mulig å dekke en avstand på over 11 kilometer uten behov for å koble til ledningssystemet. Batteriene lades mens du kjører trolleybussen ved hjelp av “in motion charge” -teknologi (gjennom strømkontakter montert på kjøretøyet som er koblet til kontaktledningen).

Det kjører i dag fire trolleybusser av merket Neoplan/MAN i Bergen. Disse blir nå skiftet ut med moderne IMC trolleybusser.

Det polske selskapet har så langt levert to kjøretøyer til Bergen, begge opererer på den lokale flyplassen Flesland. Trollino 18 som er bestilt, vil være de første trolleybussene fra produsenten levert til Norge, men ikke den første i Skandinavia. Som ledende for trolleybussmarkedet i EU har Solaris tidligere levert fem trolleybusser til den svenske byen Landskrona, den eneste skandinaviske byen foruten Bergen som bruker trallebusser i offentlig transport.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.