Solaris feirer 25 år

1996 var året da det vi i dag kjenner som Solaris så dagens lyst. I dag er den polske bussprodusenten en av de største produsentene av rutebusser med alternativ drivlinje i Europa.

Like utenfor byen Poznan i Polen ligger bussfabrikken Solaris Bus & Coach. Her produseres det rundt 1500 busser årlig. Mange av disse har en eller anne type av elektrisk drivlinje. Dette har gjort Solaris til en av de største produsentene av busser på elektrisk drift.

Det var i Januar 1996 at Neoplan Polska lanserte den første polskbygde bussen bygget i den lille byen Bolechowo, like utenfor Poznan i Polen. Dette skulle bli starten på en suksesshistorie.

1996_Otwarcie-fabryki-autobusow-Neoplan-Polska-w-Bolechowie-3-1220x460

I forkant av denne hendelsen, så hadde Neoplan og MAN vunnet anbud i distriktet. Et av kravene i anbudet var at de skulle bygge deres busser lokalt. Dette førte til at begge de tyske bussmerkene bygget opp nye fabrikker i området. Neoplan døpte deres fabrikk til Neoplan Polska og ansatte Krysztof Olszewski som direktør for fabrikken. 36 ansatte jobbet nærmest under åpen himmel for å bygge de første bussene. Allerede etter første driftsår var antall busser kommet opp i hele 56 stykker. Den aller første bussen er i dag under total restauring ved fabrikken.

I tillegg til å produsere bybusser, så ble det også produsert en rekke turbusser ved fabrikken. Både tradisjonelle turbusser og unike busser for både utstilling og bloddonasjoner.

Fabrikken økte i rekordfart. Innen året 1997 var over, så dominerte de hele det nasjonale bussmarkedet og antall ansatte hadde økt til over 250 personer. Hele 163 busser trillet ut fra fabrikken i løpet av 1997.

1998-Powstaje-zmodernizowany-przejsciowy-model-autobusu-k4016-td--nazywany-Olibusem--1220x460

I 1998 kunne Neoplan Polska feire hele 500 produserte busser og suksessen fortsatte. Dessverre så viste det seg at Neoplan-bussene ikke taklet den dårlige veistandarden i Polen så godt. Olszewski startet da arbeidet med å utvikle et eget produkt, unikt tilpasset kunder og veier i Polen. Den moderne bussen K 4016 ble lansert og fikk kallenavnet Olibus. Denne var ikke et typisk Neoplan produkt og heller ikke noe Solaris. En buss midt imellom kan en godt si.

Over 50 busser av modellen Olibus ble bygget første året. Dette er i dag det Solaris kaller Urbinos eldre bror.

I mai 1999 vises den første Solaris Urbino for verdens presse under en motormesse i Poznan. Design og kvalitet var noe Polen aldri før hadde sett maken til. Utviklet og bygget helt fra bunnen av ved fabrikken i Bolechowo. Navnet Solaris, ble etter en lengre tids vurdering valg av flere grunner. Det skulle være et navn som var enkelt å uttale, skape gode følelser på alle språk og bli relatert til fremtiden.

Den første Solaris Urbino ble solgt under navnet Neoplan Polska, men kort tid etter forsvant Neoplan Polska og Solaris, slik vi kjenner det i dag, var en realitet.

1999 ble også det året da Solaris tok frem sin suksessmodell tilpasset flyplasser. I dag finnes det Solaris busser på flyplasser i 25 land, inkludert Norge. Hele 170 busser spesialbygget for flyplasser er blitt solgt.

1999-Pierwszey-Solaris-Urbino-18-trafia-do-klienta-1220x460

Nytt Millenium
Nytt Millenium og nye modeller. Solaris lanserer nå alt fra 9 meter lange bybusser og helt opp til 18 meter leddbusser. Solaris Urbino ble raskt den mest solgte bybussen i Polen og eksportmarkedet begynte og vokse betydelig.

Byen Kosice i Slovakia var først ute med å storhandle Solaris-busser. Hele 20 15 meter lange Solaris Urbino ble eksportert og dette var startskuddet for salg i hele EU, selv om Polen enda ikke er blitt et EU-land. Innen desember samme år ruller den første 12 meter Urbinoen inn i Berlin sine gater. Ordreboken er full og Olszewski bestemmer seg raskt for å utvide fabrikken.

2001 er året da fabrikken bytter navn til Solars Bus & Coach, dette siden det nå kun er Solaris-busser som triller ut fra fabrikken. Nå tar de samtidig steget inn i den elektriske fremtiden. De lanserer Trollino 12, en trolley-buss med elektrisk fremdrift. I dag leverer Solaris Trolley-busser til hele 15 land i Europa.

Dette året viser de også frem deres flaggskip på Busworld-messen i Kortrijk, Belgia. Solaris Vacanza 12 er en eksklusiv turbuss med moderne design. Bussen blir levert som ren turbuss, ekspressbuss og spesialbuss for bloddonasjon med mer.

2002 blir året hvor Solaris virkelig tar for seg Europa. Nå satser de for fult på eksport av bybusser og for første gang eksporteres det flere busser enn det som leveres i hjemlandet.

i 2003 blir hele 264 busser levert til kunder i over 11 land. I blant disse, den første 15 meter trolley-bussen til Roma i Italia. Solaris Vacanza deltar i “Coach Euro Test” og drar i land en god andre plass i konkurransen om “Coach of the Year”.

2004-II--miejsce-w-konkursie-Bus-of-the-Year-2-1220x460

Berlin slår på stortromma og bestiller hele 260 Solarisbusser i 2004. Dette er den største kontrakten noen sinne for den polske leverandøren og et bevis på at fabrikken har lyktes i å bygge sterke og komfortable busser. Den første gassbussen ser også dagens lys. CNG, som både kan gå på natur- og biogass, er i dag veldig populær i Skandinavia og tidligere øst-europeiske land. Flere land ser nå mulighetene som ligger i biogass som drivstoff.

2005 er et godt år for fabrikken. De øker stadig på eksportmarkedet og samme år mottar de pris for deres suksess i Polen. “Oscar for bussindustrien” som medeier Solange Olszewska liker å kalle det.

Fabrikken kan feiere 10 år i 2006. Dette er også året hvor Olszewski uttaler disse viktige ordene: Diesel har gått bort, lenge leve elektrisiteten! Solaris satser sterkt på hybrid, elektriskebusser og trolleybusser. Urbino 18 Hybrid får sin debut og målet for fabrikken er å levere over 200 av disse over hele Europa innen noen få år. Solaris Norge AS blir etablert og med dette inntar Solaris ytterligere et nytt land, og det utenfor EU.

– Første ordren var fem Urbino 10 til Norgesbuss, den neste ordren var tre Urbino 12 til Norgesbuss før fem Urbino 12 ble levert Sporveisbussene. Så ble en Urbino 12 levert til HMK før det kom en testbuss av Urbino 12LE til Nettbuss, kan direktør Sverre Skaar hos Solaris Norge AS fortelle.

2005-prezentacja-nowego-systemu-identyfikacji-wizualnej-na-targach-Busworld-w-Kortrijk-5-1220x460

2007 er enda et suksessår. Hele 700 busser forlater fabrikken i Bolechowo, hvorav over 400 av disse går til kunder utenfor polens grenser. Lav-entre av CNG gassbussen blir lansert og fabrikken blir æret med “Enterprize of the Year” av Ernst & Young.

De Arabiske Emirater blir blant de første kundene utenfor EU. En stor kontrakt på hele 225 busser blir undertegnet og nå finnes det ikke lenger noe begrensing på hvor i verden det skal selges Solaris-busser. 2008 er året hvor fabrikken overstiger 1000 bygde busser på et produksjonsår.

Frem til nå har Solaris hatt full fokus på busser. Men et anbud i området på trikker får Olszewski på andre tanker. Han starter produksjonen av lette trikker og vinner anbudet på 45 trikker til en nærliggende by. Nå er Solaris inne i hele 21 markeder og nye land kommer stadig til på deres kundekart.

300 busser er frem til 2010 blitt levert kunder i Skandinavia. Norge og Sverige er viktige land. Sverige satser nå sterkt på biogass, noe Norge også tar som mål å gjøre. De mest eksotiske landene Solaris nå er levert til, er Island i nord og Madagaskar i sør. 1100 fargerike busser blir dette året levert til i overkant av 100 kunder.

15 års jubileum blir feiret med å lansere deres første fullelektriske bybuss, Urbino 8.9 Electric. Dette blir starten på den elektriske satsningen hos Solaris. Solang Olszewska blir dette året kåret til en av de 100 mest innflytelsesrike kvinnene i verden. Trikke-suksessen fortsetter og fem trikker blir eksportert til byen Jena i Tyskland.

Fotball er en viktig sport for mange og i 2012 blir deler av verdenscupen avholdt i Poznan. Dette lar ikke Solaris passere ubemerket hen. De bygger opp en fullelektrisk bybuss og kler opp hele bussen med grønt gress. Miljø blir satt på dagsorden. Dette året runner fabrikken 9000 leverte busser i over 25 land siden oppstart.

Flere og flere store ordre kommer inn. 200 leddbusser til Serbia, 300 trolley-busser til Latvia, flere store ordre til Østerrike, Frankrike, Bulgaria, Sveits, etc. Og buss nummer 2000 levert til Tyskland. En ordre på hele 100 18 meter lange busser til Tyrkia blir starten på en ny eksportsuksess utenfor Polen.

På IAA messen i Hannover i 2014 blir en helt ny buss vist frem. Urbino er blitt helt ny. Ny design, konstruksjon og bedre komfort er noe av det som skiller tidligere modeller med den nye. Men aller størst er vektforskjellen. Den nye er både mer solid og lettere enn noe tidligere levert fra Solaris. Nye Solaris Urbino blir på kort tid en suksess og flere designpriser blir tildelt fabrikken.

2014_Premiera-nowego-Solarisa-Urbino-na-targach-IAA-w-Hanowerze--1220x460

2014 blir også gjennombrudds-året for utslippsrate busser. Flere ordre på fullelektriske busser blir undertegnet. Nå kjører flere elektriske bybusser med hurtiglading rundt i store byer i både Tyskland, Sverige og en rekke andre europeiske land. Den lengste leddbussen som Solaris har bygget, ble levert til kunde i Tyskland, men det var egentlig det norske markedet som dro i trådene for 18.75 meter lange leddbusser. Frem til nå var 18 meter “normalen” for leddbusser, mens EU-regelverket tillater 18.75 meter leddbusser. Fordelen er at en kan få inn en hel sete-rad mer og dermed øke kapasiteten på bussene, uten at det går ut over kjørekomfort eller at en må tilføre flere ledd.

2015 er året hvor ytterligere nye modeller blir lanser. Først ut er lav-entre av nye Urbino-serien, før en 12 meter fullelektrisk Urbino blir lansert på Busworld-messen samme år. En ny, liten, men fleksibel buss bygget på lastebilramme, blir vist frem. Bussen er ment som et rimelig alternativ, hvor stor kapasitet er viktigst.

Største delen av de produserte bussene, også fra de første driftsårene, er fremdeles i rutedrift. Solaris har stor fokus på miljø, deriblant også arbeidsmiljø. De etablerte derfor en egen barnehage for noen få år siden. En plass hvor barna til de ansatte trives og får viktig lære i sine første leveår.

I 2017 ble Solaris Urbion 12 Electric kåret til Bus of the Year av den internasjonale Bus & Coach jury som består av fagjournalister fra 25 land. Det var også denne modellen som virkelig satte Solaris på det elektriske kartet.

Siden 2017 har elektrifiseringen gått raskt. Flere og flere byer over hele Europa satser tungt på å bytte ut deres dieselbusser med mer miljøvennlige løsninger. Og det er ikke bare batterielektriske busser som det satses på. Solaris har også lansert hydrogenbuss.

Norge har blitt et viktig marked for Solaris. Det ble derfor lyttet til norske kunder da Solaris skulle utvikle en ny 15 meter elektrisk buss. Laventre har lenge vært en Skandinavisk bussmodell som passer godt til ruter som stekker seg litt utenfor byens grenser.

Derfor valgte Solaris å konstruere en 15 meter batterielektrisk laventre spesielt utvikle for det nordiske markedet. Busser er ved skrivende stund på testkjøring i Norge og Bussmagasinet har både laget video og artikkel om nykommeren.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.