– Slett de bildene med en gang!

I Storbritannia opplever busspottere å bli vist fingeren til og skjelt ut på det groveste når de tar bilde av busser til egen samling. Her i Norge hører dette heldigvis til sjeldenheten, men det forekommer desverre.

Busspotter og også den mer kjente flyspottingen er personer som samler inn bilder og opplysninger om fly og busser til egen samling, rett og slett en hobby. Den store glede er om det kommer forbi en meget sjelden utgave. Alt blir loggført i databaser med bilder, chassisnummer og historie om eierskap. Dette kan så bli tatt frem igjen når media trenger opplysinger om en spesiell buss eller organisasjoner som er i gang med å restaurere en eldre buss.

Å ta bilde, samt dokumentere busser er ikke nytt, hobbyen har eksistert i mange år og har for mange blitt en lidenskap. Dessverre så opplever enkelte å bli vist fingeren til, eller skjelt ut på det groveste der de står langs veien og tar bilde av bussen.

I Storbritannia finner vi Martin Anderson og Harry Blakeway som til sammen trolig har fotografert og loggført 250.000 engelske busser. I en artikkel som ble pulishert for en tid tilbake, så stod guttene frem og fortalte om trakasering fra bussjåfører når de fotograferer busser. De blir vist fingeren til og utskjelt på det groveste. En av sjåførene har til og med forsøkt å knuse hans kamera. En annen dekket til ansiktet, og kjørte dermed på en farlig måte med passasjerer ombord.

Heldigvis så er skjer ikke dette i Norge, eller gjør det det? Bussmagasinet sjekket opp litt blant busspottere her i landet. Noen svarte at de ikke hadde opplevd lignende, mens andre hadde hørt om tilsvarende opplevelser. Også her i redaksjonen har vi en bussentusiast som, når tiden streker til, tar kamera frem og dokumenterer busser.

Magne Håheim var en ivrig busspotter da han var yngre. Fremdeles tar han frem kamera og fotograferer busser langs veien, men nå oftest i regi Bussmagasinet og i forbinnelse med en eller to artikler til bladet. Men han husker godt episoder som kan minne om hva de engelske guttene har opplevd.

– Folk har vært sure på meg og skjult sine ansikter når jeg har tatt bilde av bussene. Men den mest alvorlige hendelsen opplevde jeg i Bergen for noen år siden, forteller Håheim og fortsetter.

– For noen år tilbake så stoppet en sjåfør bussen, kom ut og skrek til meg at bildene måtte slettes – noe jeg selvfølgelig ikke gjorde, forteller den entusiastiske fotograften. Han lot seg ikke skremme og fortsatte med sin hobby frem til det ble mer en levevei.

I dag kjenner nok de aller fleste bussjåfører den blide gutten, og sjåføren som skjelte han ut har nok angret på sin oppførsel mang en gang. Magne har ved skrivende stund en liten kunstpause fra skriving og busskjøring mens han opptrer som artist på Garbos Unforgettable – Dinner Show, Las Palmas. Men til våren er han sterkt tilbake og lover å ikke la seg stoppe av småirriterte sjåfører, han velger heller å smile tilbake.

Foto 1:Faksimile fra artikkel en tid tilbake i Dailymail.co.uk

Foto 2:Bilde av Magne Håheim da han som 15-16 åring var en ivrig busspotter med en drøm om en dag å selv kunne kjøre buss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.