Sjåførene krever kontantfrie busser

Bussjåførene i Østfold vil den 12. juni nekte å ta i mot kontanter på bussene. Dette for å sende et tydelig signal om at det nå er på tide å fjerne kontantene fra bussene.

Det har i år vært flere ran av bussjåfører i Norge. den 1. april ble en sjåfør i Østfold ranet for penger og i 4. mai ble en bussjåfør i Arendal ranet for pengevesken. Nå har bussjåførene fått nok og den 12. juni vil de nekte å ta i mot kontanter fra de reisende.

«Vi mener det er en økende tendens til at busser blir ranet. Hovedgrunnen til at vi som yrkesgruppe blir utsatt for ran, mener vi er opplagt; kontantene forsvinner fra resten av samfunnet», sier Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i VY til Frifagbevegelse.

Han mener at det nå er helt på sin plass å sende et tydelig signal om at kontanter bør bort fra bussen. Det finnes i dag en rekke gode betalingsløsninger som ikke krever kontanter.

Ved å nekte å ta i mot kontanter, så bryter bussjåførene med finansavtaleloven som sier at kontanter er godkjent betalingsmiddel. Busselskapene fra sin side ønsker også å få bort kontantene fra bussene, men er låst til lovverket.

I flere byer så er allerede kontantene borte fra bussene. I oslo kan en ikke betale med kontanter på lokalrutene, men en kan benytte ulike digitale betalingsløsninger eller kjøpe billett med kontanter i nærmeste kiosk.

Forutenom flere ran av bussjåfører i det siste, så finnes det også andre gode argumenter for å fjerne kontantene fra bussene. Det er tidkrevende for bussjåføren å ta i mot og veksle inn kontantbeløp når passasjerer stiger ombord. I en video som Agder Kollektivselskap har lansert, viser en undersøkelse at det tar rundt 20 sekunder mer tid per passasjer som betaler med kontanter ombord, fremfor de som benytter digitale betalingsløsninger.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.