Redaktøren: Volvos nye elektriske leddbuss setter standarden

Redaktør Tom Terjesen: Jeg har ikke til nå opplevd en elektrisk leddbuss som har stått så til de grader til forventningene. Når det kommer til innvendig støy er den en klassevinner med knappe 67db ved drivhjulene.

Når vi omtaler elektriske busser, så kommer vi ofte innom en ny type støy som dukker opp når motorduren forsvinner. Etter en tur i flere elektriske leddbusser så har jeg blitt forundret over hvor mye støy som finnes i en «lydløs» buss.

Alt fra elektromotor, aksel – og dekkstøy til vifter for klimaanlegg. Noen modeller kan en tydelig se er dieselbuss som er konvertert til elektrisk drift. Her har konstruktørene «glemt» at annen type støy dukker opp når en fjerner dieselmotoren. Men jeg sier ikke at en bør designe bussen helt på nytt.

Det Volvo har gjort med sin nye 7900 electric leddbuss er tegn på godt håndverk. Her har de valgt å beholde designen innvendig fra dieselversjonen, slik at kunden kan benytte sine egne innredningsløsninger. Så har de hatt fokus på å dempe den nye type støyen som ofte dukker opp. I tillegg har de pusset litt på utvendig design, slik at den skiller seg positivt ut i mengden. LEDlys er en selvfølge på elektriske busser for å holde nede strømforbruk.

Nåe det kommer til støymåling, så har jeg målt rett over drivaksel i flere elektriske leddbusser med samme måleapparat. Enkelte har blitt målt til 87db. Hvor en ny Mercedes-Benz Citaro Diesel har 77db. Andre har ligget på mellom 75db og 84db, som jeg mener fremdeles er for høyt på en såkalt «lydløs» buss. Nye Volvo 7900 Electric leddbuss ble målt til høyeste på 67db og snittet var 64db. Slik en bør forvente av en slik buss. Derfor vil jeg tørre si at de nå setter standarden når det kommer til den støynivået en skal kunne forvente seg i en slik buss.

I tillegg må jeg få nevne at bussen hadde en god akselerasjon. Den har to 185kw elektriske motorer som står koblet sammen til en to-trinns girkasse. Herfra føres kraften ut til hjulene via en standard drivaksel.

Jeg avslutter med å legge til at bussen er en prototype og at det gjenstår å se om disse positive erfaringene blir med inn i serieproduksjonen av 7900 Electric leddbuss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.