Oser turbuss av denne nykommeren

Nye Scania Interlink HD har allerde før presentasjonen vekket stor begeistring blant norske kunder. Nå har vi fått sett nærmere på nykommeren fra Finland.

Scania har manglet en egenprodusert turbuss. Diverse gode samarbeid med både Europeiske og kinesiske påbyggere har dekket behovet for turbusser, men det er ikke det samme som å ha sin egen modell. Utviklet og bygget ved egen fabrikk.

8365_10154041993592980_8376759867130037675_nNå er den her. Scania Interlink HD er en ren turbuss og det merkes. Her er ingenting tilfeldig. Alt er blitt nøye vurdert og Scania har sitt fortrinn med å ha 125 års erfaring med kjøretøy.

Utgangspunktet for Interlink HD er OmniExpress 360. Men der stopper likheten. En kjenner igjen fronten som går noen cm inn. Dette er med å gjøre svingradiusen mindre, samt lavere vindmotstad som igjen gir lavere forbruk. Førerplassen er i kjent Scania-stil. Den er oversiktelig og alt er praktisk plassert.

Går en videre inn i bussen, så merker en at dette er fullverdig turbuss. Midtgangen er løftet opp, så trinnet opp til setene er mer normalt. Og en merker umiddelbart at en både ser bedre ut av rutene og en får mer lys inn. Siderutene er nå ti cm høyere enn tidligere, og det kommer de reisende tilgode. En får nå en vinduskanthøyde som passer bedre og en ser god ut av bussen. Ikke minst hjelper det på det visuelle inntrykket av bussen fra utsiden.

12963699_10154041993692980_6242285346028637977_nFargevalget og utstyret i testbussen er valgt med omhu og med tanke på turisttrafikk. Den er lyst og trivelig. Gulvet har et lyst, treimitert slitesterkt belegg. Setene er komfortable og kan reguleres. Toalettet er ved midtdøren og er romslig.

Høyden på bussen er 3.66 med klima inkludert. Lengden strekker seg fra 11 meter og opp til 15 meter. Den kommer i både to- og tre-akslet versjon. En kan velge både 9-liters motor og 11-liters motor fra 250 til hele 490 hester. Motoren kan kjøres på biodrivstoff som HVO og annen biodiesel. Også motor på bioetanol og biogass er å få til nye Interlink.

Scania Opticruise blir nok å foretrekke, men for dem som ønsker helautomatisk girkasse, så kan en få bussen med Ecolife 6-trinns atomatisk girkasse fra ZF.

Bussen vil også kunne konfigureres for langrute og ekspresslinjer med universell utforming. Allerede nå har en rekke norske kunder bestilt nye Interlink HD. Sverre Haga, JVB med flere venter på sine.

12805876_10154041993647980_8671567553231068823_n 12472706_10154041993752980_6199490955893217380_n

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.