Oppjusterer motorene på sine Volvo 9500
Det nye anbudet i Møre og Romsdal begynner å gå seg til etter en tøff start med mye omtalt i media. De nye ekspressbussene til FRAM ekspress kom ikke frem i tide, og nå gir Nettbuss oss svaret på hvorfor. Og for å motvirke at dette skjer igjen, arbeider nå selskapet med å oppgradere samtlige motorer på ekspressbussene sine.
Ved inngangen til 2016 ble Nettbuss omorganisert fra å være flere ulike aksjeselskaper, til å bli ett aksjeselskap. Tidligere var det flere aksjeselskaper som utgjorde Nettbuss, som f.eks Nettbuss Øst og Nettbuss Midt-Norge. Nå er hele bussdriften til Nettbuss slått sammen i et og samme aksjeselskap. All tur- og ekspressdrift heter nå Nettbuss Travel, som det en gang var. I Ålesund har Nettbuss markert seg stort med å vinne anbudet under FRAM. Både nye by- forstads- og ekspressbusser begynner å bli godt innkjørt langs Mørekysten.
To anbudspakker styres fra Ålesund
Nettbuss Ålesund vant rutekjøringen på Mørekysten i fjor, og startet opp driften like rundt nyttår. Totalt 52 nye busser fra Volvo og Iveco ble satt i drift 01.01.16, og ca. 200 årsverk holdes ved like. På anlegget i Ålesund er det stasjonert rundt 65 busser. Anlegget deles med TEAM Verksted som gjør mye reparasjoner på lastebiler, og har spesialisert seg på bobiler. I dag har ikke verkstedet så mye å gjøre med bussene, da det er inngått en vedlikeholdsavtale med Wist i Ålesund. Rutedriften til Nettbuss i Ålesund inneholder det som heter anbudspakke 1 og 4. Anbudspakke 1 består av skole-, by og flybusskjøring i Ålesund, Sula og Giske. Anbudspakke 4 består av ekspressbusskjøringen mellom Ålesund og Kristiansund under FRAM ekspress, som tidligere ble driftet av Timekspressen. Pakken inneholder også noe rute- og skolekjøring i nordre Sunnmøre i et geografisk område mellom Storfjorden og Geiranger.
Høy standard i alle busser
Bussene som ble levert til Ålesund var av typen Volvo 8900, Volvo 9500 og Iveco mini- og midibusser. Stasjonert på anlegget i Ålesund er også noen litt eldre Volvo 8700 og Volvo Vest Horisont som henger igjen fra det forrige anbudet i 2012. Mange av de nye bussene i Ålesund, er Volvo 8900 på 15 meter. Bussene har gjennomgående høygulv, regulerbare stoler, leselys rullestolheis. Dette er busser som frakter arbeidere, skoleelever og pendlere fra nærkommunene og inn til Ålesund. Enn så lenge er det mange som bruker bilen til og fra jobb. Det er bomfritt å kjøre bil i Ålesund, så det er vanskelig å endre holdningene til beboerne i området. Det er blitt vedtatt bomring i Ålesund i fremtiden, noe Nettbuss tror vil bidra til å øke passasjerantallet om bord i deres busser. Et eksempel var da veien til flyplassen Vigra ble fri for bompenger i 2009. Da sank passasjertallet på flybussen betraktelig.
– Forstadsbussene våre kjører over lengre distanser, så vi syns det er viktig at det er ekspressbuss-standard på de, sier Sindre Hanken i Nettbuss Ålesund.
Krevende ekspressrute
Ved siden av mange nye by- og forstadsbusser i Ålesund, har det også kommet 19 nye ekspressbusser til Nettbuss i Ålesund. Disse er blitt satt i drift på den krevende ruten som strekker seg fra Volda til Kristiansund. Ruten er kanskje en av Norges mest krevende ekspressbussruter, da den inneholder mange ferger, undersjøiske tuneller, tøff topografi og mange holdeplasser. For å kunne takle disse forholdene under all slags vind og vær, er det viktig å ha rett materiell til rett kjøring. Nettbuss kjøpte inn 19 busser av typen Volvo 9500 med en 8-liter Euro 6-motor på 320 hk.
Ønsket drift på biodiesel
Over nyttår ble det mye skriverier i ulike medier om at de nye ekspressbussene til FRAM ekspress ikke rakk fergene pga. for liten motorkraft i bussene. Også vær og vind skapte problemer som gjorde at bussene ikke kom frem i tide. Volvo leverer sin 9500-modell med tre motoralternativer i forhold til hestekrefter. Dette er 280, 320 og 350 hk. Den eneste motoren som var klargjort for drift på biodiesel, var motoren på 320 hk. Dette var årsaken til at Nettbuss valgte å kjøpe denne motorstørrelsen på alle sine nye ekspressbusser.
Oppjustering av motorer
Nettbuss er ISO14001-godkjent og valgte å tenke miljøvennlig da de startet med disse bussene. Nettbuss ønsket derfor å kjøre på biodiesel, selv om dette ikke stod i anbudet. Nå har selskapet gått bort fra dette, og gått tilbake til vanlig diesel. I tillegg vil motorene oppjusteres, slik at de får 356 hk, fremfor 320 hk. Nettbuss mener at selve motoren i seg selv skal ikke være for svak, men mener at det kan være uheldig at I-shiftspaken er borte. De nye bussene er bare utstyrt med trykknapper for nøytral, drive og revers. Det er mulig å låse et gir, men det er ikke mulig å overstyre et gir. Dette gjør at bussen kan miste mye fart i motbakker, og gjøre at det tar lengre tid enn nødvendig å gire ned i passende gir.
– Vi har ikke mistet flere ferger eller vært mer forsinket nå enn hva vi var før vi fikk de nye bussene. Vi hadde en tøff vinter med mye vær og vind, og ville vært like forsinket om vi hadde hatt våre gamle busser, sier Sindre Hanken i Nettbuss Ålesund.