Nye Solaris Urbino har ankommet Norge

Endelig er den her! Solaris sin nye Urbino har ankommet Norge, og det med stil. Designvinneren fra 2015 er et blikkfang mange vil snu seg etter i Oslos gater fremover. Med stilig design, flotte linjer og en helt ny og stillegående motor, vil nok Solaris bli en populær buss i fremtiden, både for sjåfører og passasjerer.

Det var Norgesbuss som fikk æren av å kjøpe de første nye bussene fra Solaris med det nye Urbino-designet. Bussen er helt ny fra topp til tå, men har fortsatt den karakteristiske Solarisfronten. Norgesbuss har kjøpt to nye busser, og disse skal gå på kontrakt for Ruter i Oslo. Disse nye Solarisene vil bli et godt supplement til den nåværende bussparken som allerede består av en høy andel av Solaris. Sverre Skaar fra Solaris tok med Bussmagasinet på en prøvekjøring før bussene ble levert til kunde.

Godt førsteinntrykk
Det skal noe til å tiltrekke seg oppmerksomhet som en vanlig rutebuss i et anbudsutsatt bymiljø i dag. Det meste er standardisert, velutformete og fungerende, noe som gjør at bussene ofte ser like ut. Frem til nå! Solaris har nemlig bygget en buss du må kaste både ett og to blikk på før den kjører ut av syne. Nye Urbino har vunnet flere designpriser det siste året, og nå forstår vi hvorfor. Bussen lyses opp av små, kraftige led-lys som markerer bussens stilige og dristige design. Den røde Ruterfargen fester seg til karosseriet som en rød metalliclakk gjør på en Ferrari. Svarte detaljer i alle bussens karosseriplater, alt fra sidevinduer, hjulbuer og frontlyktpartier, gjør at bussen ser ut som en rask og hissig racerbil. Kan Solaris ha bygget den stiligste bybussen som til nå ruller på norske anbudsutsatte veier? En ting er hvertfall sikkert. Nye Solaris Urbino er ren eleganse!

Innvendige finesser
Innvendig i bussen er det ikke så mye som skiller den nye modellen fra den gamle. Bussen er ganske lik sin forrige generasjon. Setene Ruter har valgt er de samme, og oppsettet er omtrent likt. Igjen har Solaris levert en buss med 30 sitteplasser, og alt er dobbeltseter. Disse ”halvannensetene” som Ruter har klamret seg fast til i mange år, blir endelig ikke bestilt lengre. Nå kan passasjerene faktisk sitte i et sete uten å få dårlig samvittighet for å ta opp flere seter enn nødvendig. I taket er det festet nye og flotte led-lys som virkelig lyser opp. En vakker detalj sitter i taket på bussens høyre side over dørene. Hvite lys markerer dørene i bussen, og så fort man trykker på stoppknappen, blir disse røde. Dette falt virkelig i smak under testkjøringen.

Førerplassen
Førerplassen er blitt mer moderne, og instrumentpanelet er blitt nytt. Rattet er det samme, men utformingen av dashbordet er blitt nytt. Det ser renere og penere ut, og førerplasser er rett og slett blitt mer moderne. Ellers er førerplassen hevet med 5 cm, i forholdt til tidligere modeller. Det er ikke mye, men allikevel utgjør det en forskjell. Som sjåfør kommer du bittelitt høyere opp, noe som gjør at du får bedre oversikt, kommer nærmere kunden og sitter generelt bedre og kjører. Speilene er gode, og sikten er klar i alle ruter.

Kjørekomfort
Denne nye Solaris Urbino 12 med Euro 6, er den mest stillegående Solaris til nå. Bussen lager betraktelig mindre lyd enn sin Euro 5 forgjenger. Her er det stor forskjell. Mange av Solaris sine vibrasjoner er også eliminert, og bussen blir mer og mer tilpasset det store bybildet. Solaris har alltid vært en fin og lettkjørt buss, men denne oppleves som enda lettere å manøvrere seg rundt med. Både ratt og pedaler responder som ønsket, uansett hvilken fart man holder. Bussen ble testet både i tett bytrafikk, og ute på de store motorveiene. Uansett om bussen ligger i 30 km/t eller i maksfart på 85 km/t, oppleves bussen likt. Nye Urbino er stille, behagelig, støyfri og stabil. Bussen går rett frem som et tog, og du slipper og korrigere rattet mens du kjører. Den er presis, og gjør akkurat som du vil. Det eneste som trekker ned, er en litt for brå og hard retarder, samt en lufttrykkslyd som utløses hver gang dørbremsen går på og av. Retarderen rykker for mye i første hakk, i tillegg til at den er for hard. Dette gjelder spesielt i lavere hastighet. Når man bremser ned fra rundt 80 km/t, er den mer behagelig. Men dette er heller ikke hastigheter bussen er ment for å gå i. Bussene er utstyrt med en DAF MX11 motor på 240kW. Bussens girkasse er en Voith Diwa.6 automatgirkasse, som fungerer veldig godt i samsvar med resten av bussen.

foto: Solaris Bus & Coach S.A